Nieuwsbrief 6-6

maandag 23 januari 2006 11:31

Inhoud: o ChristenUnie daagt uit voor debat over softdrugs
o Wethouder houdt voet bij stuk in campagnetijd
o ChristenUnie-kamerlid Arie Slob over onderwijs
o Studentenzaken in goede handen bij ChristenUnie
o Geen gemeentelijk geld meer naar FC Twente
o Begraven duurder dan cremeren? De antwoorden
o Een Waterplan voor Enschede
o WMO: gemeente moet beperkingen compenseren
o De ChristenUnie in de media

januari 2006 - jaargang 6, nummer 6

Inhoud:
    • ChristenUnie daagt uit voor debat over softdrugs
    • Wethouder houdt voet bij stuk in campagnetijd
    • ChristenUnie-kamerlid Arie Slob over onderwijs
    • Studentenzaken in goede handen bij ChristenUnie
    • Geen gemeentelijk geld meer naar FC Twente
    • Begraven duurder dan cremeren? De antwoorden
    • Een Waterplan voor Enschede
    • WMO: gemeente moet beperkingen compenseren
    • De ChristenUnie in de media

en verder:

• Bekijk onze website
  • Agenda vergaderingen
  • Agenda verkiezingscampagne
  • Colofon
  • Aan/afmelden

ChristenUnie daagt uit voor debat over softdrugs

Woensdag 25 januari aanstaande om 20.00 uur organiseert de ChristenUnie een debat over softdrugs in Royal Café Le Monde aan de Oude Markt in Enschede. Uitgenodigd zijn woordvoerders van de vier grootste partijen PvdA, CDA, VVD en GroenLinks. Het publiek wordt uiteraard ook bij de discussie betrokken, zodat desgewenst ook andere politieke partijen aan het woord komen.

Dankzij de ChristenUnie is het thema soft drugs de laatste tijd nogal in de aandacht gekomen. Bewust, omdat wij ons zorgen maken over de schadelijke gevolgen die een liberaler beleid met betrekking tot wietteelt en koffieshops heeft, met name voor jonge mensen.

Inmiddels zijn de standpunten van verschillende partijen neergelegd in perspublicaties en nieuwsbrieven. Maar het echte debat is er nog niet geweest. In de stedelijke commissie was daarvoor geen gelegenheid. Maar het onderwerp is zeker de moeite waard om de politieke opvattingen eens nader uit te diepen. Daarom wordt het tijd voor hèt debat over softdrugs. De ChristenUnie nodigt U daarvoor graag uit.

Op onze website http://enschede.christenunie.nl/nieuws.php?tekstId=278 is mijn reactie op de recente publicaties in de regionale pers te vinden. Ook zijn daar links opgenomen naar alle voorgaande publicaties in de media.

Lijsttrekker ChristenUnie, lijst 7 nummer 1

Wethouder houdt voet bij stuk in campagnetijd

De campagne is losgebarsten in Enschede. Een mooi voorbeeld hiervan was te zien tijdens de rondvraag in de Stedelijke Commissie van 9 januari. Eén vraag stond prominent op de agenda. D66, PvdA en GroenLinks wilden opheldering van Tymon de Weger over zijn opinieartikel in Tubantia van 24 december, waarin hij aangeeft legale wietteelt een slecht idee te vinden. Hoe kan De Weger, als wethouder van dit college, een dergelijk standpunt uitdragen? In zijn antwoord noemde hij een aantal punten.

Allereerst heeft Tymon de Weger het artikel heel bewust als lijsttrekker geschreven. Juist om een pettenprobleem te voorkomen. Bovendien heeft hij zich tijdens zijn functioneren als wethouder altijd loyaal opgesteld ten aanzien van het collegebeleid op dit gebied.
Natuurlijk zou hij graag inhoudelijk op de vragen in gaan en zijn standpunt verder uit leggen.
Dit kan alleen niet tijdens een commissievergadering waar hij als wethouder het college vertegenwoordigt. Dat zou pas een pettenprobleem met zich meebrengen. Vandaar dat Tymon zich beschikbaar stelde om tijdens een verkiezingsdebat hier verder op in te gaan.

Bernard Veldkamp, fractiemedewerker
kandidaat ChristenUnie lijst 7, nummer 3

ChristenUnie-kamerlid Arie Slob over onderwijs

Op vrijdag 13 januari  bracht Arie Slob een bezoek aan Enschede. Een mooie gelegenheid om als fractie en leden stil te staan bij het onderwerp Onderwijs. Arie was zelf jaren lang werkzaam in het onderwijs en heeft onderwijs in de Tweede Kamer in zijn portefeuille.

’s Middags zijn we als fractie samen met Arie op bezoek geweest bij de school De Toermalijn, een brede school in Enschede Noord. Breed staat voor allerlei voorzieningen binnen de school, maar ook voor veel activiteiten. De school in Noord heeft bijvoorbeeld huiswerkbegeleiding, ook voor kinderen in de brugklas. Maar ook bewegings- en taallessen voor ouders. Verder is er veel contact met de speeltuin en de sporthal die aan de school grenzen. We hebben ook met elkaar gesproken over de voor- na- en tussenschoolse opvang.

’s Avonds heeft Arie Slob een inleiding gehouden over onderwijs. Vanuit het onderwijs waren aanwezig Leendert van der Dool van het Greijdanuscollege, Jan Noordman van de VCO-school Prins Maurits en Diet Boes, CDA-raadslid. Zij reageerden als mensen uit de praktijk op het betoog van Arie Slob en ook de zaal heeft met ons mee gediscussieerd. Een knelpunt dat steeds naar voren komt is: hoe ver strekt de verantwoordelijkheid van de school, en hoever strekt de verantwoordelijkheid van ouders. Als ú hierover iets aan ons kwijt wilt, kunt u ons mailen.

Hadassa Meijer, raadslid,
kandidaat ChristenUnie lijst 7, nummer 2

Studentenzaken in goede handen bij de ChristenUnie!

Op 11 januari mocht ondergetekende, in de sociëteit van de studentenvereniging ASV Taste, met de toepasselijke naam Antigoon, in debat gaan met andere kandidaat-raadsleden over Enschede - studentenstad.

De eerste stelling waarover werd gediscussieerd luidde: “De gemeente Enschede doet voldoende om Enschede - studentenstad te stimuleren en te ondersteunen”. Met deze stelling is de ChristenUnie het gedeeltelijk eens. We zijn goed bezig met onder andere het upgraden van de binnenstad, het hoogwaardig openbaar vervoer en het Kleur-de-stad programma. Verder is er in Enschede voor studenten nauwelijks woningnood. Iets dat andere studentensteden ons niet na kunnen zeggen.

Maar het kan altijd beter. Zo is de ChristenUnie van mening dat de veiligheid op en om de Campus gewaarborgd moet zijn. Te vaak horen we nog van studenten, dat ze zich daar niet veilig voelen. Daarnaast willen we in de komende periode inzetten op een wethouder voor studentenzaken, die als contactpersoon van studenten kan fungeren. Verder wil de ChristenUnie ernaar streven dat er, op de website van de gemeente Enschede, naast het bedrijvenloket, een studentenloket wordt aangemaakt. Hierlangs kunnen toekomstige studenten, wegwijs worden gemaakt in Enschede.

Braindrain
De tweede stelling van de avond luidde: “De gemeente Enschede moet meer doen om afgestudeerden te stimuleren in deze regio te blijven, ten einde een zogenaamde 'braindrain' te voorkomen”. Met deze stelling zijn we het als ChristenUnie absoluut eens. Er gebeurt natuurlijk al wel wat. Zo neemt de gemeente Enschede deel aan een traineeprogramma. Ook de ontwikkeling van het Kennispark Twente en de bouw van het muziekkwartier zullen afgestudeerden wellicht stimuleren om in deze regio te blijven.

Maar het kan beter. We moeten Enschede de komende jaren meer promoten. Afgestudeerden kunnen in onze regio relatief goedkoop wonen en voor bedrijven is het erg aantrekkelijk dat we hier geen files hebben. De werkgelegenheid moet de komende jaren worden gestimuleerd, door een goed vestigingsklimaat voor bedrijven te creëren. Daarnaast zal voortvarend moeten worden gewerkt aan een regionale database van vacatures en afgestudeerden. Om afgestudeerden nog meer te stimuleren om hier te blijven wonen, moeten aantrekkelijke woonmogelijkheden voor hen worden gecreëerd.

Uitsmijter
Als uitsmijter konden we onderstrepen dat studentenzaken bij de ChristenUnie in goede handen zijn. Van de top vier van onze lijst, zijn maar liefst drie (pas) student in Twente geweest, of is dat nog steeds. Niemand kan de komende jaren dan ook beter hun belangen behartigen dan de ChristenUnie! Aan deze punten wil de ChristenUnie, met hun steun, de komende vier jaar werken.

Jurgen van Houdt, fractiemedewerker
Kandidaat lijst 7, nummer 4

Geen gemeentelijk geld meer naar FC Twente

FC Twente is niet te vergelijken met de gemiddelde sportvereniging in Enschede. De ChristenUnie vindt dat de gemeente aan deze betaald-voetbal-organisatie dezelfde positie moet toekennen als andere evenementenbedrijven in de stad. Die moeten zichzelf bedruipen en komen niet in aanmerking voor welke gemeentelijke financiële ondersteuning dan ook. Dat heb ik gesteld tijdens het eerste Enschede FM politieke café in Le Monde op zaterdag 21 januari.

Politici van de andere partijen roemen de belangrijke functie van FC Twente voor het imago van de stad Enschede en als vestigingsfactor voor bedrijven. Ik heb aangegeven daar een een keer een beetje normaal over te doen. Natuurlijk: voetbal is een populaire sport, daar zeg ik niks verkeerds van. Maar het hele betaalde voetbal is in de ogen van de ChristenUnie flink uit de hand gelopen met zijn bijzonder overdreven beloning van de spelers.

Derde ring
FC Twente schijnt met een schuin oog naar de gemeente te kijken bij zijn plannen voor uitbreiding van het Arke Stadion met een derde ring. Het lijkt ons uitstekend als de gemeente het bedrijf FC Twente helpt met de benodigde procedures op het gebied van milieu, veiligheid en bestemmingsplan. Zo gaan we in Enschede met alle bedrijven om. Maar als het gaat om de investering te financieren, moet men niet meteen naar de gemeente kijken.

Nu schijnt het verkrijgen van  een lening bij een bank voor een betaald voetbalclub niet zo makkelijk te gaan. Terecht, want de risico’s zijn groot. Daarom heb ik een wijs advies voor het FC Twente-bestuur: kijk eerst eens naar de spelersbegroting. Of doe zoals iedereen geleerd heeft: ga sparen. Voor een subsidie of een lening is FC Twente bij de ChristenUnie in elk geval aan het verkeerde adres. De gemeente Enschede kan zijn geld voor veel zinniger projecten in de stad inzetten!

Lijsttrekker ChristenUnie, lijst 7 nummer 1

Begraven duurder dan cremeren?  De antwoorden.

In de vorige Nieuwsbrief hebben we onze vragen aan het college van Burgemeester en Wethouders over de grafrechten vermeld. Inmiddels heeft het college de vragen beantwoord. Daaruit blijkt, dat de grafrechten de afgelopen 5 jaren ca. 10 % bedroegen. De diversiteit in soorten graven is groot, maar uitgaande van een standaard graf bedroegen de kosten in 2005 € 1435,- tegen € 1306,- in 2001, een absolute stijging van € 129 in vijf jaar tijd, dus. Dat vinden wij een vrij lage tariefsverhoging.

Uit landelijk onderzoek naar de tarieven blijkt dat de gemeente Enschede op het gemiddelde zit. Dat is niet onredelijk. Het college heeft niet de indruk, dat nabestaanden minder laten begraven dan cremeren, omdat dat laatste aanmerkelijk goedkoper is. Op basis van een stadspeiling uit 2004 is het beeld van BenW, dat de keuze tussen begraven of cremeren veelal een kwestie van geloofsovertuiging of gevoel is, en dat de kosten niet direct een rol spelen.

Kostendekkend
Het is in Enschede geen gemeentelijk beleid om begraven duurder te laten zijn dan cremeren. Onze tarieven zijn vooral gerelateerd aan tarieven die in de omliggende gemeenten worden gehanteerd – daar willen we niet bovenuit stijgen. De grafrechten zijn maar voor 52% kostendekkend. Uitzondering hierop is het onlangs geopende nieuwe deel van de Oosterbegraafplaats: de wandgraven, waarvoor de raad kostendekkende tarieven heeft vastgesteld. Dit vinden wij alleszins redelijk.

Het college is van mening, dat er geen sprake is van ongelijke kansen voor begraven ten opzichte van cremeren. Omdat tarieven voor cremeren lager zijn vindt de fractie van de ChristenUnie dit wel. Het is BenW niet bekend hoeveel nabestaanden om financiële redenen, maar eigenlijk tegen hun bedoeling in, hun overleden dierbaren laten cremeren in plaats van begraven.

Raadsbrede discussie
Eind 2005 is een onderzoek naar de kostendekkendheid van alle gemeentelijke leges en heffingen door de raad vastgesteld. Daarbij is onder andere bepaald dat er een vervolgonderzoek uitgevoerd moet gaan worden om te bezien of de kostendekkendheid van de begraafplaatsrechten verhoogd kan worden. De resultaten van dit onderzoek zullen aan de raad aangeboden gaan worden. Een raadsbrede discussie over de hoogte van de begraafplaatsrechten kan in dit verband gevoerd worden. Die zullen wij graag gaan voeren. De meningen lopen, zoals u ziet, niet helemaal gelijk!

Pier Datema, raadslid

Een Waterplan voor Enschede

In de bijeenkomst parallel aan de Stedelijke Commissie heeft het college een Waterplan voor Enschede gepresenteerd. Er zijn drie doelstellingen: water als leidend principe, stimuleren van samenwerking tussen waterpartners en vergroten van waterbewustzijn. Praktisch zijn er vier oplossingsrichtingen, namelijk: “Blauwe aders terug”, “Afkoppelen”, “Retentiegebieden creëren” en “Beleving van water”.

Met “Blauwe aders terug” wordt bedoeld om zoveel mogelijk de verdwenen beken weer zichtbaar te maken. Een voorbeeld hiervan is de Roombeek in het noorden van Enschede. De bedoeling is dit bij meerdere beken voor zover mogelijk te doen, want op deze manier kunnen Enschedeers het water(afvoer) weer beleven. De bedoeling is ook om het regenwater langzamer te laten afvloeien door bijvoorbeeld retentie, zeg maar overstroomgebieden te creëren. Een mooi voorbeeld kunt u zien bij de grens langs de Knalhutteweg.

Grondwater
Een andere ambitie van het Waterplan is het grondwaterbeheer. We herkennen uit onze omgeving allemaal dit probleem, met name in de oudere wijken. De doelstellingen zijn: geen wateroverlast meer, ondiep grondwater beheersen door grondwateronttrekkingen en ontrokken grondwater duurzaam hergebruiken. Voorwaar grote ambities, die zeer moeilijk te realiseren zijn en erg veel tijd en geld vragen.

Een ander groot probleem is - voornamelijk in de oudere wijken - om te trachten te komen tot een gescheiden afvoersysteem van enerzijds vuil water en anderzijds hemelwater. Er zijn daarvoor ook bovengrondse oplossingen mogelijk, althans in de meeste straten, maar deze zijn ook erg kostbaar.

Maar er komt binnen een halfjaar een nieuw Waterplan, waarin heel deze problematiek wordt besproken. We zullen daar dus de komende tijd meer over horen.

Pier Datema, raadslid

WMO: gemeente moet beperkingen gaan compenseren

Maandag 6 februari behandelt de Stedelijke Commissie van onze Enschedese raad de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). Inmiddels is de behandeling in de Tweede Kamer gestart. In de aanloop naar de debatten is een nieuw element in de discussie gebracht: het compensatiebeginsel. Ik heb André Rouvoet vanuit Enschede geadviseerd om met het VVD-amendement, die dat begrip in de Wet wil vastleggen, in te stemmen.

Aanvankelijk wilde de Kamer een strak geregelde “zorgplicht” in de wet vastleggen. Die zou de gemeenten enorme beperkingen opleggen om voor mensen met lichamelijke of verstandelijke beperkingen maatwerk te leveren. Gelukkig is de Kamer tot inkeer gekomen, dat gemeenten ruimte moeten hebben de wet naar de persoonlijke omstandigheden uit te voeren. Gemeenten krijgen nu de wettelijke opdracht, om beperkingen in iemands zelfredzaamheid te compenseren door diegene te ondersteunen bij zijn huishouding, zijn verplaatsingen en zijn  sociale contacten. Daarbij moet de gemeente rekening houden met de persoonlijke behoeften en mogelijkheden van de aanvrager.

Met de vastlegging van dit compensatiebeginsel laat het Parlement zien, uiteindelijk goed begrepen te hebben wat de bedoeling van de WMO is. Nu is het aan de gemeenten, om aan die wettelijke opdracht een goede invulling te geven. Daarvoor laat ik nu een verordening opstellen. De uitgangspunten daarvoor legt we de raad nog voor de verkiezingen vast. Voor raad en college in de nieuwe samenstelling ligt er een mooie klus, om de uitwerking van de WMO in Enschede vorm te geven.

Lijsttrekker ChristenUnie, lijst 7 nummer 1

De ChristenUnie in de media:
Eric Helder Beste Bestuurder Twente

ENSCHEDE - Wethouder Eric Helder is door het weekblad De Roskam uitgeroepen tot de Beste Bestuurder van Twente in 2005. Enschede’s nieuwe burgemeester Peter den Oudsten kwam met stip binnen op 6. Wethouder Tymon de Weger (ChristenUnie) steeg van 20 naar 10.
Net als vorig jaar levert Enschede de meeste bestuurders in de Top 25. CDA-wethouder Jeroen Goudt, al twee keer de beste, staat dit jaar op de vijfde plaats. Zijn PvdA-collega Roelof Bleker, de nummer 1 van 2003, neemt nu de vijftiende plaats in.

Motivatie
De redactie van De Roskam geeft bij de tiende plaats van wethouder Tymon de Weger de volgende motivatie: "Tymon de Weger (Enschede, ChristenUnie) is de beste sociale wethouder van Twente, kartrekker van de regionale lobby voor een betere verdeelsleutel van gelden ten behoeve van de Wet Werk & Bijstand, zorgde voor verslaafdenopvang in Enschede en trotseert rustig populistische kritiek, houdt onverkort vast aan een aantal principes, heeft een tweede termijn verdiend"
De lijst van De Roskam telt 10 CDA-bestuurders, 9 van de PvdA, 1 van de VVD, 1 van GroenLinks, 1 van D66, 1 van een lokale partij en 2 van de ChristenUnie. De andere ChristenUnie-bestuurder is burgemeester Bort Koelewijn van de gemeente Rijssen-Holten.
>> Lees verder het artikel uit Tubantia van woensdag 28 december 2005 op onze website: http://www.enschede.christenunie.nl/nieuws.php?tekstId=273.
>> Lees verder het artikel uit De Roskam van zaterdag 24 december 2005 op onze website: http://www.enschede.christenunie.nl/nieuws.php?tekstId=283.

Begraven of cremeren vooral een gevoelskwestie

Bij de keuze tussen begraven of cremeren speelt vooral de geloofsovertuiging of het gevoel een doorslaggevende rol. Volgens de gemeente is het financiële aspect van minder groot belang.
Het college van B en W laat dat de raad weten in antwoord op vragen van het raadslid P. Datema (ChristenUnie).
het artikel uit Tubantia van woensdag 18 januari 2006:

ChristenUnie voorstander van instellen woonzorgzones

Woonzorgzones in alle wijken en dorpen met een bijpassend sociaal bestemmingsplan. Een nieuw Centrum voor Natuur- en Milieu-educatie. Verplaatsing van de koopzondagen naar de zaterdagavond. En een conferentiecentrum voor de lokale hogere onderwijsinstellingen in de Twentse Schouwburg.
Al deze actiepunten zijn afkomstig uit het verkiezingsprogramma van de ChristenUnie voor de periode 2006-2010. Onder het motto ‘Voor elkaar’ zet de partij haar ambities op de verschillende gebieden (sport, zorg, economie, cultuur, milieu, etc.) uiteen.
>> Lees verder het artikel uit Tubantia van woensdag 18 januari 2006: http://www.enschede.christenunie.nl/nieuws.php?tekstId=282.

Waarom stapte kwart wethouders afgelopen vier jaar op?

Maar liefst 25% van de 1.600 wethouders is sinds de gemeenteraadsverkiezingen van 2002 opgestapt. Dat meldde NOVA vlak voor de jaarwisseling. Meteen komen namen van wethouders als Rob Oudkerk van Amsterdam en recent Marco Pastors van Rotterdam voor ogen. Is de onrust in gemeenteland de afgelopen jaren toegenomen?
Als wethouder moet je in dit politieke klimaat stevig in je schoenen staan. Loont het als je kunt bouwen op een vast fundament en een consistente visie?
Lees verder het artikel van lijsttrekker Tymon de Weger in het Nederlands Dagblad van maandag 9 januari 2006:

Bekijk onze website
Op www.enschede.christenunie.nl vindt u een schat aan informatie over de activiteiten van de fractie, de wethouder en het bestuur van de ChristenUnie in Enschede. Maar ook gebedspunten, informatie over de verkiezingsuitslagen en het laatste nieuws.

We houden de website voortdurend actueel. Surf regelmatig naar www.enschede.christenunie.nl en blijf op de hoogte van ons werk.

Redactie Nieuwsbrief

Wo 25 januari
20-22 u
Le Monde
ChristenUnie debat over soft drugs
Do 26 januari

Wethouder
Internet

Colofon

De Nieuwsbrief ChristenUnie Enschede is een uitgave van de gemeenteraadsfractie van de ChristenUnie in Enschede.
© Overname van artikelen met bronvermelding toegestaan.

Archief Nieuwsbrief
De verschenen Nieuwsbrieven zijn te vinden op internetpagina van de fractie: www.enschede.christenunie.nl

Aanmelden (gratis) abonnement Nieuwsbrief
Wilt u zich aanmelden voor een gratis abonnement op deze Nieuwsbrief? Vul eenvoudig uw emailadres in op onze website
www.enschede.christenunie.nl in de rubriek Nieuwsbrief, rechtsonderaan op de startpagina.
Afmelden of wijzigen abonnement Nieuwsbrief

Archief > 2006 > januari