Nieuwsbrief 6-3

zaterdag 12 november 2005 22:57

Inhoud:o Ledenvergadering 16 november a.s.
o Evaluatie van de koopzondagen
o Medische heroineverstrekking start 1 januari
o Bijzondere subsidie verordening voor BEU
o Rekenkamer onderzoekt veiligheid
o Besteding van fractievergoeding openbaar
o Een woonzorgcomplex voor Boekelo
o VVD-voorstel relatiebemiddeling afgekeurd
o Een rijksmonument wordt hersteld
o Tussentijdse halfjaarcijfers
o De ChristenUnie in de media

november 2005 - jaargang 6, nummer 3

Inhoud:
    • Ledenvergadering 16 november a.s.
    • Evaluatie van de koopzondagen
    • Medische heroineverstrekking start 1 januari
    • Bijzondere subsidie verordening voor BEU
    • Rekenkamer onderzoekt veiligheid
    • Besteding van fractievergoeding openbaar
    • Een woonzorgcomplex voor Boekelo
    • VVD-voorstel relatiebemiddeling afgekeurd
    • Een rijksmonument wordt hersteld
    • Tussentijdse halfjaarcijfers
    • De ChristenUnie in de media

• en verder:
    • Bekijk onze website
    • Agenda
    • Colofon
    • Aan/afmelden

Leden stellen op 16 november a.s.
verkiezingsprogramma en kandidatenlijst vast

Op woensdag 16 november 2005 vindt een ledenvergadering van de ChristenUnie Enschede plaats.
Tijdens die vergadering kunnen de leden hun stem uitbrengen over de door het bestuur voorgestelde kandidatenlijst voor de verkiezingen van de gemeenteraad op 7 maart 2006. Ook wordt het verkiezingsprogramma 2006-2010 van de ChristenUnie Enschede vastgesteld. De ChristenUnie gaat de verkiezingen in met als slogan: Voor elkaar!

De vergadering vindt plaats in de zaal achter de Maranathakerk, Tweede Emmastraat 60 in Enschede-West.
De zaal is open vanaf half acht, de vergadering begint om acht uur 's avonds.

Namens het bestuur,

Francijn Brouwer-Weemhof,
secretaris ChristenUnie Enschede

Evaluatie van de koopzondagen

Op verzoek van de fractie van de ChristenUnie is het rapport over de evaluatie van de koopzondagen in Enschede besproken in de Stedelijke commissie van 10 oktober jl. Uit deze evaluatie met vragen naar de mening van burgers en winkeliers blijkt duidelijk dat er nogal verschil van opvatting is over het huidige aantal koopzondagen.

Het rapport bestond uit twee delen. Aan de ene kant de beoordeling door burgers en bezoekers van de binnenstad en aan de andere kant de voorkeuren van de grootwinkelbedrijven en de rest van de binnenstad ondernemers. Wanneer men de evaluatie goed leest, blijkt dat een meerderheid van de burgers van Enschede helemaal geen gebruik maakt van de koopzondag. Zij die wel naar de binnenstad gaan op zondag komen daar voor een deel om de gezellige sfeer.

Het grootwinkelbedrijf heeft er vooral belang bij om op zondagen evenementen te organiseren, omdat dan de mogelijkheid bestaat om een extra koopzondag te krijgen. Behoudens de zomervakantie zijn er tot heden 12 koopzondagen per jaar met de verdeling van elke eerste zondag van de maand. Op zich geeft dat duidelijkheid.

Rustdag
Bij eerdere gelegenheden hebben wij gewezen op de zondag als rustdag zoals de Schepper van hemel en aarde dat heeft bedoeld. Daarom zijn wij om principiële redenen ook tegen voortzetting van dit beleid. De moeite welke het MKB (Midden en Klein Bedrijf) heeft met de koopzondagen, zal niet op te lossen zijn. Daar waar de kleinere winkels wel met personele- en energiekosten zitten wordt dit veelal niet gecompenseerd met extra omzet c.q. netto winst.

Niettemin heeft het College van B&W ook voor het komende jaar 2006 weer 12 koopzondagen vastgesteld als eerste zondag van de maand met daarnaast de mogelijkheid voor de centrumondernemers om rond de feestdagen iets extra te kunnen organiseren. Wethouder Tymon de Weger heeft volgens de besluitenlijst van B&W tegen dit voorstel gestemd.

Wij blijven grote principiële bezwaren houden tegen deze mogelijkheden en vragen ons af of in vergelijking met het buitenland dit in de toekomst niet zal leiden tot gebrek aan belangstelling bij de burger, dan wel verzoek om uitbreiding van de mogelijkheden.

Jan van der Graaf, fractievoorzitter
Medische heroïneverstrekking start 1 januari

Minister Hoogervorst van VWS heeft de gemeente Enschede een bedrag van 780.000 euro toegekend voor medische heroïneverstrekking aan 30 Twentse zware heroineverslaafden. Enschede krijgt daarmee het dubbele bedrag van wat men verwacht had. Daarmee kan de gemeente nu tot en met het jaar 2011 vooruit.

Hoewel het college, samen met de andere grote gemeenten in Nederland en centrumgemeenten, van mening is dat het rijk voor voldoende structurele financiering moet zorgen, heeft Enschede toch gebruik gemaakt  van het eenmalige aanbod van het rijk. In de Tweede Kamer zal binnenkort door D66 geprobeerd worden alsnog structurele financiering voor medische heroineverstrekking los te krijgen bij minister Hoogervorst.

Bij de onlangs gestarte verbouwing van de instelling voor verslavingszorg Tactus aan de Ripperdastraat 8 tot een gebruikersruimte, is al rekening gehouden met de komst van een behandelunit voor heroineverstrekking. De daadwerkelijke behandeling met medische heroïne kan als alles meezit per 1 januari 2006 van start gaan.

ChristenUnie voor verstrekken van heroine?
Voor een ChristenUnie-wethouder is het bijzonder om verantwoordelijk te zijn voor de verstrekking van heroïne. Immers, onze partij is altijd tegen de legalisering van harddrugs geweest. Gaan we dat nu niet via een achterdeur toch doen? Welnu, de afgelopen jaren zijn heel positieve resultaten bereikt met het onder strenge voorwaarden en onder medische begeleiding verstrekken van heroine aan een beperkte groep zwaar verslaafden.

Medische heroïneverstrekking leidt in de eerste plaats tot een aanzienlijke verbetering van de toestand van zwaar verslaafden. Zo sterk zelfs, dat hun gezondheid met sprongen vooruit gaat en in veel gevallen zelfs afkicken van de verslaving serieus in beeld komt. Als ChristenUnie-wethouder heb ik dan ook de nadruk gelegd op het zoveel mogelijk toewerken naar dat doel: helemaal van de verslaving afkomen.

Een tweede effect is dat deze mensen al binnen een periode van een jaar behandeling veel minder tot geen criminele activiteiten meer ondernemen om aan geld voor heroïne te komen.  Dit heeft tot gevolg, dat de druk op politie-inzet, capaciteit van penitentiaire inrichtingen en de inzet van reclassering zichtbaar vermindert. Daarnaast betekent dit een toename van de veiligheid van de leefomgeving in Twente.

Omdat de effecten van streng gecontroleerde medische verstrekking van heroine zulke positieve gevolgen blijkt te hebben, kan ik me daar als wethouder helemaal achter staan. Immers, elke verbetering in de positie van verslaafden moet je als christen aangrijpen. Zeker, wanneer dat onder strenge condities gebeurt, zoals nu mogelijk binnenkort in Enschede mogelijk wordt.

Tymon de Weger, wethouder
t.d.weger@enschede.nl

Bijzondere subsidie verordening voor BEU

Via de media zal menigeen onder de burgers van Enschede zich hebben afgevraagd hoe de weerstand bij het voltallige college is ontstaan ten aanzien van het verzoek om subsidie van de Bundeling Uitkeringsgerechtigden Enschede (BUE). Dit is een organisatie op vrijwillige basis, welke zich inspant om voor deze groep mensen in voorkomende situaties hulp te bieden. Wij hebben daar onze waardering voor uitgesproken.

De meerderheid van de gemeenteraad heeft bij motie het college van B&W gevraagd om de subsidie van € 10.000,-- toe te kennen. Als ChristenUnie fractie waren wij als enige tegen en wel om de reden, dat er binnen Enschede door zeer velen op dezelfde wijze wordt gewerkt en hulpgeboden door vrijwilligers, die belangeloos hier mee bezig zijn. Ook het onoverzichtelijke en onberekenbare van deze ad hoc subsidie was voor ons mede de reden om aanvankelijk tegen te zijn. Vanuit verschillende kerkelijke organisaties wordt er ook financieel bijstand verleend in vaak zeer schrijnende omstandigheden zonder dat daarvoor een beroep gedaan wordt op geldelijke middelen van de lokale overheid.

De opmerking tijdens de vergadering van de Stedelijke commissie door de 2e voorzitter van Beu dat vrijwel niemand meer naar de kerk gaat, hebben wij als fractie nadrukkelijk weersproken. Het college van B&W heeft uiteindelijk via een bijzondere verordening het mogelijk gemaakt dat onder een viertal speciale voorwaarden de subsidie te verlenen. Nu het officieel is geregeld bestaat ook voor andere organisaties, welke zich op dezelfde wijze bezig houden de mogelijkheid om subsidie aan te vragen.

J. van der Graaf, fractievoorzitter

Rekenkamer onderzoekt veiligheid

Onze Rekenkamercommissie heeft onderzoek gedaan naar het veiligheidsbeleid van de gemeente Enschede. Deze commissie bestaat uit een aantal leden van  de gemeenteraad, maar ook een aantal externe leden. Zo is de voorzitter, mevrouw R. Holsheimer-Wezeman, ex-gedeputeerde van de provincie Overijssel. Onze fractievoorzitter, Jan van der Graaf, is ook lid van deze commissie.

De commissie kwam met een zeer gedegen rapport, waaruit o.a. bleek, dat onze gemeente in sommige zaken, zoals de sanering van LPG-tankstations en de regulering van het consumentenvuurwerk voor loopt op het landelijk beleid. De commissie komt echter ook met een aantal verbeterpunten, zoals doorzichtiger veiligheidsvisies op ruimtelijk planniveau (zeg maar het veiliger invullen van bouwplannen), het opzoeken en aanpakken van illegale situaties, het verbeteren van de mogelijkheid voor de burgers om zich actief te informeren over de risico's van hun omgeving, verdere verbetering in de communicatie en het komen tot een route voor gevaarlijke stoffen (eindelijk).

Vooraf hebben wij schriftelijke technische vragen gesteld. De antwoorden hierop en ook de antwoorden van de voorzitter in de behandeling in de Stedelijke Commissie vonden wij af en toe erg vaag. Vaak werd door de voorzitter, mevr. Holzheimer verwezen naar het college. Dit vonden wij onbevredigend.

In de Gemeenteraad van maandag 17 oktober hebben wij dan ook aangedrongen op een scherpere invulling door het college. De PvdA heeft, samen met ons en enkele andere partijen, een amendement ingediend om dit te realiseren. In dit amendement wordt achtereenvolgens van het college verlangd:
·         De routering gevaarlijke stoffen met spoed ter hand te nemen;
·         Inzicht aan de burgers te geven, dat zij met name in hun eigen omgeving goed kunnen beoordelen hoe de
          veiligheidsrisico's er uit zien;
·         Bij de ontwikkeling van Enschede Airport Twente ook een Veiligheids Effect Rapportage te maken;
·         Onderzoek in te stellen naar de haalbaarheid van Instituut Externe Veiligheid, waarmee de aanwezige deskundigheid in de gemeente behouden cq. uitgebouwd kan worden.

Het college heeft bij monde van wethouder Le Loux de aanbevelingen van de commissie als ook dit amendement overgenomen, waarbij hij nadrukkelijk stelde, dat veel van de aanbevelingen al staand beleid van het college van B en W zijn.

p.datema@enschede.nl
ChristenUnie en PvdA: besteding van fractievergoedingen openbaar

In de laatste raadsvergadering hebben wij samen met de PvdA een initiatiefvoorstel ingediend. Daarmee wilden wij bereiken, dat de verschillende fracties inzicht geven in hoe zij hun fractievergoeding besteden. De ChristenUnie vindt het van groot belang om naar de burgers transparant te zijn over hoe wij dit belastinggeld besteden.

Vanuit de Raad zijn twee elementen aan het PvdA/ChristenUnie-voorstel toegevoegd. Ten eerste is er de mogelijkheid toegevoegd, om een sanctie op te leggen aan een fractie die het geld onrechtmatig besteed. Ten tweede is er vastgelegd, dat de reserve die fracties vanaf nu opbouwen, niet meer mag worden dan 50% van de jaarlijkse bijdrage aan de fractie. Bestaande reserves, die sommige fracties hebben aangelegd om hun personeelsrisico’s te kunnen afdekken, mogen zij houden. Ons gezamenlijk voorstel is unaniem door de Raad aangenomen.

Hadassa Meijer-Ytsma, raadslid

Een woonzorgcomplex voor Boekelo

Al jaren wordt er geprobeerd in het dorp Boekelo een wooncentrum voor ouderen te realiseren. Maar onder andere door bezwaren van omwonenden heeft het heel erg lang geduurd. Maar nu is het dan zover.

Er worden zes particuliere bouwkavels verkocht, de woonvorm voor ouderen bestaat uit zesentwintig zorgwoningen huur, twintig zorgwoningen koop en een wooncentrum voor ouderen.

Grote commotie ontstond toen duidelijk werd dat bewoners van Boekelo geen voorrang zouden kunnen krijgen. Dat bleek juist, maar zowel de bouwer, Koopmans Projecten BV, als  woningcorporatie De Woonplaats, willen beide de Boekeloërs voorrang geven. Daardoor is ons inziens deze kou uit de lucht. En mee gezien de totaal 63 woningen en de plannen die bestaan voor de invulling van het Texoprintterrein, zijn wij van mening dat vrijwel alle serieuze aanvragen van Boekeloërs gehonoreerd kunnen worden. Al met al betekent dit een enorme vooruitgang voor Boekelo!

VVD-voorstel relatiebemiddeling afgekeurd

De afgelopen weken is er in de pers van alles te doen geweest over het voorstel van de VVD over relatiebemiddeling voor uitkeringsgerechtigden. Mocht het u toch nog ontgaan zijn, volgt hier kort samengevat het voorstel, dat de VVD had opgenomen in zijn ontwerp-verkiezingsprogramma. Gezien het feit dat de tweede oorzaak van in- en uitstroom uit de bijstand het verbreken, dan wel het aangaan van een relatie is, stelt de VVD voor om de mogelijkheden van een relatiebemiddelingsbureau van de gemeente te onderzoeken, om zodoende uitstroom uit de bijstand te bevorderen.

In de laatste raadsvergadering heeft de PvdA een motie ingediend om afstand te nemen van dit standpunt van de VVD. Ik wil u kort het standpunt van de ChristenUnie uit de doeken doen en ons stemgedrag uitleggen. De ChristenUnie vindt het vreemd dat er in de raad gedebatteerd moet worden over elkaar’s verkiezingsprogramma. Het zou vreemd zijn als we de komende maanden het verkiezingsprogramma van de verschillende partijen te moeten bespreken. Wij zijn van mening dat de kiezers van elke politieke partij zelf uitmaken of ze het eens zijn met de standpunten in hun verkiezingsprogramma of niet.

Daarnaast willen we graag met het college discussiëren over de problemen rond de Wet Werk en Bijstand, maar wel met meer gegevens. Wij willen graag weten, wat er voor bijstandsgerechtigden nodig is om uit de bijstand te komen. Omdat we de twee bovenstaande standpunten hebben ingenomen, hebben we tegen de motie van de PvdA gestemd.

Hadassa Meijer-Ytsma, raadslid

Een rijksmonument wordt hersteld

Half oktober is er een convenant getekend met als partijen het CWI (Centrum voor Werk en Inkomen), het UVW, de werkeloosheidsuitkering instantie, de gemeente Enschede en enkele andere direct betrokkenen bij dit beleid. Tymon de Weger als verantwoordelijk wethouder heeft daar ook het woord gevoerd en zijn dankbaarheid uitgesproken. Hij zal daar in deze nieuwsbrief zelf verder op in gaan.

De bedoeling is dat deze instanties zich gaan vestigen in het oude pand van V&D aan de Brammelerstraat hoek Korte Hengelosestraat. Het is een zeer mooi pand dat als rijksmonument nu geheel in oude stijl wordt hersteld. De architectuur onder de Amsterdamse school heeft zeer veel karakteristieken, welke in de loop der jaren met verschillende gebruikers verloren waren gegaan. Nu besloten is dat de eigenaar het van buiten en van binnen in de oorspronkelijke staat wil herstellen is het misschien aardig om daar enkele bijzonderheden van te vermelden.

Het is in 1936 gebouwd voor Vroom en Dreesman in een periode dat de textiel nog volop draaide. Het staat in mijn studieboeken als een voorbeeld van architectuur. Alle buitengevels zijn schoon gemaakt en worden opnieuw gevoegd. Het vele gebrandschilderde glas in lood wordt opnieuw samengesteld en voorzover nog in originele staat aanwezig opnieuw “in het lood gezet”.

Enkel glas
Opvallend is dat de stalen ramen in 40 mm profiel worden gehandhaafd (eis voor een rijksmonument ) en voorzien van enkel glas. Tijdens de rondleiding was dit één van mijn vragen gelet op het warmteverlies. Nu blijkt dat dit enkele glas van een speciale soort is met een warmtewerende functie en de R-waarde van 2.5 (warmtegeleidingcoëfficiënt) voor zowel de zonnewarmte van buiten naar binnen alsook het tegengaan van warmteverlies.

Het aardige is dat nu er nog geen systeemplafonds zijn aangebracht de oorspronkelijke betonconstructie zichtbaar is. Zoals toen normaal gebruikelijk werd de bekisting samengesteld uit houten delen van ongeveer 10 cm breed. Zeer arbeidsintensief, maar dat kon toen nog. In de cementondervloeren is een speciale constructie opgenomen met verwarmings- en koelelementen. De luchtbehandelings- en de sprinklerinstallatie worden keurig in de plafonds weggewerkt.

De originele glazen lift is er nog en wordt opnieuw geïnstalleerd. Begin april 2006 zal het naar verwacht worden geopend. Wellicht is het aardig dat dan voor die tijd de bevolking van Enschede het pand zou kunnen bezichtigen.

J. van der Graaf, fractievoorzitter,

Tussentijdse halfjaarcijfers

Direct na de vakantie kregen wij van  het college c.q. de diensten de cijfers t/m het tweede kwartaal 2005. Enkele opmerkelijke uitkomsten willen we u niet onthouden. Het betreft de Bijstand, de WVG, het Parkeerbedrijf en de OZB.

Algemene bijstand
Het was beslist niet onverwacht, maar toch is er een enorm tekort op de algemene bijstand voor levensonderhoud. Over heel het jaar 2005 zal dit waarschijnlijk € 6 miljoen bedragen. Het zal u niet verbazen, dat er vele pogingen in het werk worden gesteld om het aantal gegadigden voor de bijstand te laten dalen.
Het college wilde dit bedrag direct maar afboeken van de Algemene Reserve, maar wij vinden dat dit ook later in het jaar of eventueel met de jaarafrekening 2006 nog altijd kan. Zo blijft dit enorme tekort beter in de picture. Tegen die tijd kan immers beter beoordeeld worden of dit verlies werkelijk zo groot is. Wethouder Goudt van financiën heeft dit toegezegd.

WVG
Voor de Wet Voorzieningen Gehandicapten was € 1,7 miljoen minder nodig. De grootste uitgavenpost hier is sinds jaar en dag de post woonvoorzieningen: aanpassingen voor woningen van gehandicapten. De Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling stelde voor, evenals het college, om dit bedrag te reserveren, omdat de aanvragen hiervoor nogal fluctueren. Terecht, vinden ook wij.

Parkeerbedrijf
Een andere opmerkelijke zaak is, en in tegenstelling tot de vorige erg negatief: een tekort van circa € 1 miljoen bij het Parkeerbedrijf. Inmiddels heeft het college een notitie naar de raad gezonden met verschillende saneringsmaatregelen. Daar zal binnenkort uitvoerig over gesproken worden. Maar het zal zeker leiden tot tariefaanpassingen en andere besparingen.

OZB
Een derde opmerkelijke zaak is de afschaffing van de gebruikersbelasting op woningen en maximering van de Onroerend Zaken Belasting (OZB) door het rijk  Dit betekent, dat alle burgers met ingang van 2006 het huurdersdeel van de OZB niet meer hoeven te betalen. Op zich natuurlijk erg prettig. Echter hier zitten nogal wat adders onder het gras:
  1. In de eerste plaats zullen degenen die kwijtschelding hadden van deze belasting er geen cent beter van worden.
  2. In de tweede plaats: hoe duurder het huis, hoe groter het bedrag dat niet meer betaald hoeft te worden. Precies omgekeerd dan zou moeten.
  3. In de derde plaats wordt de gemeente door het rijk gemaximeerd voor de tarieven, dat wil zeggen dat de OZB niet harder mag stijgen dan het Rijk aangeeft.
  4. In de vierde plaats wordt hier de gemeentelijke autonomie ernstig aangetast. Met andere woorden: de gemeente wordt steeds meer een doorgeefluik voor het rijk.
  5. In de vijfde plaats wordt de compensatie van het rijk langzamerhand afgebouwd. Dit betekent in de toekomst dat er een zeer omvangrijke bezuinigingsoperatie zal moeten plaatsvinden in veel gemeenten.
We hebben in de Raad van 17 oktober de raadsleden opgeroepen hier veel meer aandacht aan te schenken. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten heeft op 13 oktober een protestbijeenkomst gehouden, waar een protestmotie is aangenomen, die richting de Eerste Kamer gaat. Deze zal hierover nog een beslissing moeten nemen. We zijn benieuwd.

Bekijk onze website

Op www.enschede.christenunie.nl vindt u een schat aan informatie over de activiteiten van de fractie, de wethouder en het bestuur van de ChristenUnie in Enschede. Maar ook gebedspunten, informatie over de verkiezingsuitslagen en het laatste nieuws.

We houden de website voortdurend actueel. Surf regelmatig naar www.enschede.christenunie.nl en blijf op de hoogte van ons werk.

Redactie Nieuwsbrief

nieuwsbrief_enschede-owner@mailman.christenunie.nl

14 november 2005
15 november 2005
 Stadsdeelcommissie West
Servicecentrum West
B.W. ter Kuilestraat 33
woensdag 16 november 2005 20.00 uur  Ledenvergadering ChristenUnie Maranathakerk 2e Emmastraat 60
donderdag
17 november 2005
 Fractie ChristenUnie
Kamer 73,  stadhuis
21 november 2005
 Gemeenteraad 'Debatraad'
Raadszaal, Stadhuis
Langestraat 21
zaterdag 26 november 2005 14.00 uur  ChristenUnie migranten Acts Revival Church G.J. van Heekstraat 338
zaterdag 26 november 2005 19.00 uur  Aramese Beweging Mensenrechten Platform Aram         M.H. Tromplaan 50
28 november 2005
De Reulver 100

Wethouder
  • vacant:  voorzitter
  • Francijn Brouwer-Weemhoff, secretaris (053 – 4 36 07 36), j.f.brouwer@hetnet.nl
  • Peter-Jan van Tuil, penningmeester (053 - 4 33 79 95), pjtuil@home.nl
Internet

Colofon

De Nieuwsbrief ChristenUnie Enschede is een uitgave van de gemeenteraadsfractie van de ChristenUnie in Enschede. De Nieuwsbrief verschijnt tien keer per jaar.
© Overname van artikelen met bronvermelding toegestaan.

Archief Nieuwsbrief
De verschenen Nieuwsbrieven zijn te vinden op internetpagina van de fractie: www.enschede.christenunie.nl

Aanmelden (gratis) abonnement Nieuwsbrief
Wilt u zich aanmelden voor een gratis abonnement op deze Nieuwsbrief? Vul eenvoudig uw emailadres in op onze website
www.enschede.christenunie.nl in de rubriek Nieuwsbrief, rechtsonderaan op de startpagina.

Afmelden of wijzigen abonnement Nieuwsbrief

Archief > 2005 > november