Nieuwsbrief ChristenUnie Enschede 8-1

• Bekijk onze website!
  • Colofon

Rouw om verlies van Bennie de Paauw

Onlangs stonden we, diep geschokt door zijn plotselinge overlijden, met fractie en bestuur aan het graf van de man van Joke, Bennie de Paauw. Onze gedachten gingen hierbij onder andere terug naar de gezellige barbecue die we, dankzij de goede zorgen van Bennie en Joke, met de fractie hadden op hun mooie plekje op de camping, ter afsluiting van het vorige seizoen.

Aan de start van het nieuwe seizoen worden we, vol plannen en ideeën, bepaald bij de vergankelijkheid van het leven. ‘Een mens stippelt zijn weg uit, maar de Heere bepaalt de richting die hij gaat.’ (Spreuken 16). Bij de rouw om het verlies van Bennie zijn we God dankbaar dat Bennie er, met zijn eigen leven, voor zorgde dat Joke werd gespaard. Zij heeft in een indrukwekkend interview in de Tubantia haar verhaal gedaan. We bidden Joke en haar kinderen Gods onmisbare kracht toe nu zij zonder Bennie verder moeten.

Bij een nieuw seizoen hoort traditiegetrouw een nieuwe jaargang van onze Nieuwsbrief. In het komende jaar hopen wij u, Deo Volente, weer op de hoogte te houden van het wel en wee van de ChristenUnie in Enschede. Wij hopen dat u meeleest, meeleeft en om kracht voor ons wilt bidden.

Jurgen van Houdt, fractievoorzitter

Groeiende verbazing over Growshops

In de stedelijke commissie van afgelopen maandag lag er een voorstel van het College voor om een vergunningenstelsel voor Grow-, smart- en headshops in te voeren. Vanuit het motief van overlast- en drugsbestrijding is het wenselijk om de exploitatie van deze gelegenheden te reguleren door invoering van een vergunningenstelsel in de APV. Het is positief wanneer door middel van een vergunningplicht en screening meer grip komt op de wildgroei van deze shops, die als paddenstoelen uit de grond schieten. Desondanks hebben wij wel grote bedenkingen bij het voorstel.

1. Afstandsvereiste basisscholen
In de door de burgemeester vast te stellen beleidsregels zal allereerst aansluiting worden gezocht bij de beleidsregels ter bestrijding van drugsoverlast. Wat ons betreft kan het niet zo zijn dat we hierin weer het afstandsvereiste met betrekking tot basisscholen verzuimen op te nemen. Een punt waar we eerder, in het kader van het softdrugsbeleid, aandacht voor vroegen. (Zie onze vorige Nieuwsbrief.) De burgemeester is nog bezig om het beleid op dit punt te evalueren. Met betrekking tot de invoering van dit afstandsvereiste in het vergunningenstelsel voor Growshops e.d. gaf de burgemeester aan dat dit juridisch niet kan omdat het hierbij gaat om toegestane ‘detailhandel’.

2. Mag ik van u een kilo paddo’s?
Daarnaast hebben wij grote moeite met het feit dat er geen leeftijdsgrens in het voorstel is geformuleerd. Temeer daar in een bijgaande notitie van het Regionaal College van de politie Twente als definitie van een smartshop werd gegeven: “Smartshops zijn winkels die genotmiddelen verkopen met psychotrope werking zoals paddo’s. Bepaalde producten zouden naar zeggen van de growshopeigenaren/medewerkers traditionele harddrugs kunnen vervangen.”

Ik draag ze niet, maar toch barste mij hier de klomp! Het kan toch niet zo zijn dat een jongere (van de basisschool) hier zomaar wat kan kopen?! Dat hij/zij daar binnenloopt en zegt; mag ik van u een kilo paddo’s en dat de growshopeigenaar/medewerker dit dan niet kan weigeren? Iets dat bij alcoholhoudende drank en sigaretten wel het geval is. De burgemeester was het met ons eens en zegde toe om dit voor de raadsvergadering van aanstaande maandag nader te onderzoeken. (Zie hierover ook het artikel in de Tubantia van woensdag 19 september 2007.)

Beantwoording toezegging burgemeester
De beantwoording van de burgemeester volgde afgelopen woensdag. ‘Het stellen van leeftijdseisen voor bezoekers in een te verlenen Growshop vergunning behoort niet tot het gemeentelijk domein.’ Concreet houdt dit dus in dat de gemeente nu het wettelijk maximale controlemiddel toepast en dat het stellen van een leeftijdsgrens eerst op landelijk niveau door de wetgever moet worden geregeld. (Zie hierover ook het artikel in de Tubantia van zaterdag 22 september 2007.)

Vervolgstappen
Als ChristenUnie zullen we nu een aantal vervolgstappen ondernemen:

1)       We zullen over deze ongewenste situatie contact opnemen met onze minister van Jeugd en Gezin, Andre Rouvoet en onze fractievoorzitter in de Tweede Kamer, Arie Slob. Dit om er voor te zorgen dat er zo snel mogelijk landelijk een leeftijdsgrens voor Growshops e.d. wordt ingevoerd.
2)       We zullen blijven toezien op de toegezegde evaluatie door de burgemeester van het softdrugsbeleid en de invoering van een afstandsvereiste voor basisscholen. Een punt dat in de persoon van Arie Slob al door ons onder de aandacht van de Tweede Kamerfractie is gebracht.
3)       We zullen toezien op de uitvoering van onze in de raad van 30 januari 2006 ingediende en unaniem aangenomen motie die het college opdracht gaf een voorlichtingscampagne onder jongeren te voeren ter ontmoediging van verslaving. (Zie het dossier hierover op onze website.)

We zullen u in de Nieuwsbrief van bovengenoemde vervolgstappen op de hoogte houden.

Jurgen van Houdt, fractievoorzitter

Bijzondere bijstand nader onderzocht

Afgelopen week is het onderzoek naar het niet-gebruik van bijzondere bijstand aan de gemeenteraad aangeboden. Het onderzoek gaat over de redenen die mensen hebben om geen gebruik te maken van bijzondere bijstand. Een van de redenen is dat het niet bekend is dat men hier gebruik van kan maken.

Bijzondere bijstand is niet alleen voor mensen met een uitkering, maar ook voor mensen die van een minimum inkomen rond moeten komen. Deze groep is minder in beeld bij de gemeente, waardoor het moeilijker is om deze doelgroep te bereiken. Hier kan de gemeente volgens het rapport nog een verbeterslag maken.

Administratieve lasten
Een ander punt dat uit het onderzoek naar voren komt is dat mensen geen gebruik maken van de regelingen omdat zij de administratieve lasten niet vinden opwegen tegen de baten die een regeling met zich mee zou brengen. Dit is een punt waar wij als gemeente iets aan zouden moeten doen. In Nederland zijn er regels en criteria waar je aan moet voldoen om ergens voor in aanmerking te komen. Vooral ook omdat er misbruik van bepaalde regelingen kan worden gemaakt, wordt alles uitgebreid gecontroleerd. Hierin kunnen we doorschieten, waardoor we het kind met het badwater weg gooien. Dit is een punt waar wij tijdens de bespreking van het stuk aandacht voor zullen vragen.

Als laatste was het interessant om te zien hoe onze gemeente werd vergeleken met een aantal andere gemeenten. Door te kijken naar de oplossingen die zij hebben gevonden om het niet-gebruik terug te dringen, zouden we in Enschede nog een slag kunnen maken. Wij wensen de wethouder hierbij alvast veel creativiteit toe!

Hadassa Meijer-Ytsma, raadslid

Back from the States

Het was een fantastische ervaring om een paar maanden in Amerika te wonen, daar nieuwe vrienden te maken en echt deel uit te maken van de samenleving. Veel vooroordelen kloppen. Het eten was er inderdaad vreselijk vet, maar daar tegenover stond dat de supermarkten wel vol lagen met biologische producten. Ook ben ik niet ontkomen aan de nationale verslaving van het hardlopen. Als de auto je enige vervoersmiddel is, dan moet je wel als je niet dicht wilt slibben.

Wat me wel opviel is dat 'Washington' veel minder te zeggen heeft over de samenleving dan 'Den Haag'. Al komt dit alleen al doordat de belastingen lokaal worden geheven en de invloed van de Staten erg groot is. Omgekeerd wordt er ook veel minder van de overheid verwacht. Amerikanen voelen zich zelf verantwoordelijk voor hun welzijn. Terwijl wij Nederlanders de neiging hebben om snel naar de overheid te kijken en hen verantwoordelijk houden voor ons maatschappelijk welzijn.

Land in oorlog
Verder is de VS een land in oorlog. Zo wordt het ook door iedereen ervaren. De soldaten die dienen in Irak en Afghanistan worden gezien als helden en ook zo behandeld. Natuurlijk is er in de VS ook veel kritiek op het beleid van Bush, maar de kranten staan toch wel bol van de support, zelf de New York Times. Vol verbazing wordt dan ook gekeken naar de Nederlandse visie op onze 'vredesmissies' en de manier waarop wij als samenleving daarmee omgaan. Ik kan minister van Middelkoop dan ook alleen maar steunen in zijn oproep voor steun van onze uitgezonden militairen.

Een paar maandjes buitenland houden je wel een spiegel voor. Ik heb met veel mensen gepraat over Nederland, de Nederlandse samenleving, over politiek, de rol van christenen daarin en over onze verantwoordelijkheden. Het leuke is dat ik nu vol energie klaar sta om binnenkort weer in de Enschedese raad aan de slag te gaan.

Bernard Veldkamp, fractielid

Prinsjesdag 2007: ChristenUnie staat voor gezin

Afgelopen dinsdag werd voor het eerst een troonrede voorgelezen waarbij de ChristenUnie een van de regeringspartijen was. Een uniek moment in onze geschiedenis. Inhoudelijk was het wel even slikken. Ondanks de economische groei, wordt van ons als burgers verwacht dat we financieel inleveren of gelijkblijven. En zo'n verhaal kan rekenen op kritiek, want niemand wil graag inleveren. Maar dit kabinet heeft een paar duidelijke keuzes gemaakt en als samenleving moeten we daarin investeren.

Lokale uitdagingen
Op gemeentelijk niveau komen een aantal uitdagingen op ons af. Vooral op het gebied van Duurzaamheid, Economische ontwikkeling en de aandacht voor Jeugd en Gezin heeft dit kabinet plannen waar wij ons goed in kunnen vinden. Het terugdringen van schooluitval heeft in Enschede al prioriteit en de plannen van dit kabinet zijn daarbij een steun in de rug. De expliciete vermelding van de cruciale rol van gemeenten in het jeugd en gezinsbeleid vraagt onze inzet. Tot slot wees dit kabinet ons op de verantwoordelijkheid van de gemeenten bij de bevordering van de gezonde leefstijl en participatie van jongeren.

Landelijke aanpassingen
Niet alle maatregelen uit de miljoenennota kregen applaus van onze fractie in de Tweede Kamer. De fractie wilde meer geld voor het gezin. Aandachtspunten waren daarbij: het terugdraaien van de voorgenomen bezuiniging van 100 miljoen euro op de kinderbijslag in 2010 (gecombineerd met een verschuiving van kinderbijslag naar kindgebonden budget). En schoolboeken in augustus 2008 reeds voor alle klassen in het voortgezet onderwijs gratis. Aan het eind van de algemene beschouwingen werd duidelijk dat de plannen van het kabinet op deze punten werden aangepast. Een mooi resultaat.

Bernard Veldkamp, fractielid

Bekijk onze website!

Op onze website www.enschede.christenunie.nl vindt u een schat aan informatie van de fractie en het bestuur van de ChristenUnie Enschede. Nieuwsberichten van de fractie en uit de pers, maar ook standpunten, contactinformatie en een steeds rijker wordend archief. Daarnaast kunt u zich hier aanmelden als lid van de Nieuwsbrief en van de partij, om ons werk te ondersteunen.

We houden de website voortdurend actueel. Surf regelmatig naar www.enschede.christenunie.nl en blijf op de hoogte.

Redactie Nieuwsbrief

Internet

Colofon

De Nieuwsbrief ChristenUnie Enschede is een uitgave van de gemeenteraadsfractie van de ChristenUnie in Enschede. Overname van artikelen wordt aanbevolen.

Archief Nieuwsbrief
De verschenen Nieuwsbrieven zijn op internet te vinden op: www.enschede.christenunie.nl

Aanmelden (gratis) abonnement Nieuwsbrief
Wilt u zich aanmelden voor een gratis abonnement op deze Nieuwsbrief?Stuur dan een mailtje naar j.v.houdt@enschede.nl