Concrete stappen gezet rond financiële kaders

logo enschedevrijdag 18 april 2014 17:43

via www.enschede.nl

Coalitiebesprekingen gemeente Enschede
Donderdag heeft de tweede vergadering over de financiële positie van de gemeente in het kader van het informatieproces plaatsgevonden. Er is dieper ingegaan op een aantal van de financiële vraagstukken die voor ons liggen. Als eerste werd ingegaan op een zogenoemd risicoreductie-programma. In dit programma wordt per financieel risico bepaald hoe en tot hoeverre deze financiële risico’s kunnen worden gereduceerd.

Vervolgens werd ingegaan op het weerstandsvermogen, men heeft daarbij herhaald dat het weerstandsvermogen op peil moet zijn eind 2015. Dit keer stond de impact van de 3 decentralisaties op het weerstandsvermogen centraal. Deze impact moet integraal onderdeel worden van de afwegingen rondom het weerstandsvermogen. Men verwacht een definitieve duiding bij de programmabegroting in november.

Verder zijn een aantal dossiers behandeld waaronder de MAU, de participatiewet en de impact op inkomensondersteuning, ook is er gesproken over de stille reserves, hoeveel zijn er en hoe gaan we daar mee om?

Als laatste is besproken hoeveel geld er beschikbaar moet zijn om zogenoemde veranderruimte te creëren. Met veranderruimte wordt een budget bedoeld dat gebruikt kan worden om veranderingen mogelijk te maken. Afgesproken is om in de komende bijeenkomsten dit onderdeel te laten zijn van de agenda op de volgende drie domeinen:
  • Het sociale domein
  • Het fysieke domein
  • Het economische domein

De eerstvolgende bijeenkomsten

• Datum: Dinsdag 22 april
  • Tijd: van 14 tot 17 uur en van 19 tot 22 uur.
  • Datum: Donderdag 24 april
  • Tijd: van 9 tot 12 uur en van 14 tot 17 uur.

De bijeenkomsten vinden plaats in de B&W-kamer en zijn live via de stream te volgen. De stream is benaderbaar via de homepage van www.enschede.nl

Agenda voor 22 april

• Sociaal domein: 3 decentralisaties

Ter vergadering is dhr. H. Weggemans (programmadirecteur WZW) aanwezig om ambtelijke ondersteuning te bieden op dit terrein.

• Afronden Financiële soliditeit

Hoeveel veranderruimte kunnen we creëren?
Waarvoor zetten we verandergeld in?
Ambtelijk is een tekstvoorstel voorbereid voor het coalitieakkoord op grond waarvan dit agendapunt wordt besproken.

Archief > 2014 > april