Gemeenteraad neemt besluit over FC Twente

20151221 stadiontwentezaterdag 19 december 2015 19:29

Op 18 december jl. is in de raad van Enschede weer gesproken over de noodlijdende voetbalclub FC Twente. Wat is er besloten?

Voetbal is voor velen een leuk spelletje! Tenminste, zo zou het moeten zijn en gelukkig is het ook vaak zo. Maar niet altijd. Soms gaan commercie, financieel gewin en zelfoverschatting aan de haal met dit spelletje. Als gemeente zou je daarom eigenlijk geen belang moeten hebben in een commerciële betaald voetbalorganisatie zoals FC Twente. Laat staan een financieel belang. De gemeente heeft haar handen vol aan haar eigenlijke, wettelijke, taken. Laat iedere commerciële partij maar zijn eigen broek ophouden.

De ChristenUnie wil dit zo ook graag voor FC Twente zien. Helaas, de praktijk is anders. Door beslissingen in het verleden heeft de gemeente wel een financieel belang in en bij deze club. Door een eerder afgesloten lening aan FC Twente zou de gemeente nu een miljoenenverlies lijden bij een financiële ondergang. Dit maakt de besluitvorming een stuk lastiger. De gemeente kan niet simpelweg haar handen van de club aftrekken. Voor de ChristenUnie is bij elke oplossing cruciaal dat de risico’s voor de gemeenschap zo beperkt mogelijk blijven. Hierop heeft zij in alle gesprekken en debatten ingezet.

Een terugblik.

Toen bij FC Twente de belabberde financiële positie duidelijk werd, heeft de club zich volop ingezet om het tij te keren. Samen met de KNVB is gekeken naar een businessplan dat past bij de financiële mogelijkheden van FC Twente. Met als doel behoud van de licentie. Al snel bleek dat FC Twente dit niet op eigen kracht kon. Het bestuur klopte daarom zoals de heer Trebbe van FC Twente het zelf verwoordde ‘met de pet onder de arm', aan bij de gemeente om hulp.

Het college was bereid mee te denken. De raad kreeg te maken met een dilemma. Niets doen zou zeker leiden tot het faillissement van FC Twente. De gemeente moet dan een verlies accepteren van 17 miljoen euro vanwege de eerder verstrekte lening. De optie van een garantstelling van 32 miljoen euro door de gemeente kan FC Twente aan haar financiële verplichtingen voldoen en verdere werken aan een gezonde basis voor de club.

Raadsvergadering van 18 december 2015

De gemeenteraad van Enschede heeft in een extra raadsvergadering het Herfinancieringsplan FC Twente behandeld. Om te komen tot een afgewogen beslissing zijn er diverse gesprekken geweest. Zo is gesproken met het bestuur van FC Twente, externe financiële adviesbureaus en  vanzelfsprekend ook met het college en de betrokken ambtenaren.

De eerste optie om 17 miljoen euro verlies te nemen bleek geen goede optie. Gemeente Enschede moet dan dit grote verlies in één keer afboeken. Dit heeft veel impact op de toch al zorgelijke financiële positie van de stad. FC Twente raakt dan ook haar licentie kwijt. Die krijgt ze niet zomaar weer terug. Daarbij is de club maatschappelijk breed vertakt door bijvoorbeeld activiteiten als 'Scoren in de wijk'. De gemeente ziet deze positieve bijdrage aan het welzijn van de gemeente niet graag wegvallen.

De optie van 32 miljoen euro garantstelling kreeg daarom de voorkeur van de raad. FC Twente heeft, naast het ingezette saneringsplan, met haar schuldeisers gesproken en is tot een akkoord gekomen over vermindering van haar schuld. De eis van de gemeente was dat alle schuldeisers akkoord moesten gaan.

Een ander belangrijk  onderdeel van het plan is dat het stadion in een aparte stichting wordt onder gebracht. FC Twente betaald jaarlijks huur voor gebruik en onderhoud van het stadion aan de stichting.

Voor de resterende schuld (inclusief de 17 miljoen euro aan de gemeente) zal de stichting een lening afsluiten bij een bank. Voor het afsluiten van deze lening is een garantstelling van de gemeente onontbeerlijk. Via deze lening zal als eerste de lening van gemeente Enschede worden afgelost. De gemeente krijgt daarmee haar 17 miljoen euro in één keer terug gestort.

De garantstelling van de gemeente voor de 32 miljoen euro is omgeven met veel eisen. Belangrijk is dat de club moet instemmen met een scherper toezicht. De garantstelling geldt voor de nieuw op te richten Stichting Stadion. Deze stichting staat los van FC Twente.

Standpunt ChristenUnie

De ChristenUniefractie is niet zonder slag of stoot akkoord gegaan met de garantstelling. In de gesprekken heeft de CU altijd ingezet op het zo beperkt mogelijk houden van de risico’s voor de gemeente en daarmee voor de Enschedese samenleving. Ook vindt de CU het belangrijk dat er voortdurend toezicht is op het uitvoeren van de afspraken en dat de garantstelling zo snel als mogelijk kan worden afgebouwd. Fractievoorzitter Wim Tekkelenburg heeft daarom een motie ingediend waarbij het college na afloop van de eerste twee jaar toezicht vooraf aan de raad moet vragen of zij het wenselijk vindt dat de periode met nog eens twee jaar wordt verlengd. Deze motie is met grote meerderheid aangenomen.

Archief > 2015 > december