Van Twents Ros naar Twentse Nachtmerrie

20151207 fc twentemaandag 07 december 2015 22:00

Eerste reactie ChristenUnie op het voorstel voor financiƫle garantstelling aan FC Twente.

Wim Tekkelenburg, fractievoorzitter ChristenUnie (CU) reageert op het voorstel van het college om een garantstelling van 32 miljoen euro aan FC Twente te geven. De fractie heeft zich hier uitvoerig over geboden en vindt het een moeilijk vraagstuk. Zeker ook in het licht van andere lastige recente vraagstukken als bijv. de decentralisatie van de zorg.

Het voorstel leidt tot heftige emoties bij voor- en tegenstanders. De CU wil het graag beoordelen op de  feitelijkheden en de haalbaarheid. Een eenvoudig voor of tegen is niet aan de orde.

De club FC Twente was in 2010 nog "Working On A Dream" met het Twentse ros hoog in het vaandel. Nu blijkt het witte ros anno 2015 verworden tot een ‘Twentse nachtmerrie’ of misschien beter gezegd een ’Rente nachtmerrie’. Opnieuw dreigt een faillissement  met alle gevolgen van dien voor de club en haar supporters maar ook voor de gemeente. Doorstarten en opnieuw beginnen blijkt geen optie want de licentie krijgt de clubniet zo maar terug.

Na het bekend worden van de recente financiële problemen bij FC Twente is er hard gewerkt aan sanering en een reëel businessplan. De KNVB is hier nauw bij betrokken geweest.

De in het voorstel opgenomen constructie Stichting Stadion moet FC Twente helpen de zaken zowel bestuurlijk als financieel helder en beheersbaar te houden, voor nu en de langere termijn.

De afspraken die hierover zijn vastgelegd in de overeenkomst zijn gericht op het uitsluiten van risico's. Dat stemt de CU tevreden. Een compliment aan de wethouder hiervoor.

Om tot een definitief besluit te komen wil Tekkelenburg op een aantal punten nog opheldering:

Uit de second opinion komt naar voren dat niet met zekerheid is te constateren of de constructie (Stichting Stadion) binnen de parameters van de KNVB wordt geaccepteerd. Dit lijkt vreemd omdat de KNVB nauw is betrokken bij het opstellen van het businessplan.

Gemeente Enschede heeft in het verleden FC Twente vaker moeten helpen. En ondanks dat is toch deze situatie ontstaan. De CU wil graag weten hoe de gemeente in de toekomst nadrukkelijker een vinger aan de pols gaat houden. Welke afspraken worden daarover met FC Twente gemaakt?.

De keuzevrijheid van de gemeente is beperkt. Er is nu eenmaal een financiële band tussen de gemeente en de voetbalclub.  De CU  vindt dat deze band en de daarmee verbonden risico’s ongewenst zijn. Deze band moet minder worden. Deze nadrukkelijke wens en de inspanning om de garantstelling met de allerhoogste prioriteit weer af te bouwen zouden wat de CU betreft ook in de overeenkomst moeten worden opgenomen.

Archief > 2015 > december