HET Symfonieorkest speelt luchtgitaar

20151123 Het symfonieorkestmaandag 23 november 2015 21:28

Het bureau Berenschot heeft een onderzoek gedaan naar de situatie waarin het Symfonieorkest zich bevind. Aanleiding voor de ChristenUnie voor een stevige reactie: ‘wanneer je als bestuurder van HET symfonieorkest meent luchtkastelen te kunnen bouwen of misschien toepasselijker, luchtgitaar te moeten spelen in plaats van de eerste viool, heb je iets niet goed begrepen’.

De fractie van de Christenunie heeft met verbazing en boosheid kennis genomen van het rapport Berenschot. De contra-expertise is in opdracht van de provincie uitgevoerd omdat het orkest had aangeven de begroting voor 2016 niet rond te krijgen. Het businessplan van het orkest bleek veel te ambitieus.

Voor alle duidelijkheid, ook de CU-fractie wil HET symfonieorkest graag behouden zien voor de regio. Gedreven, vakbekwame musici doen dagelijks hun uiterste best om een kwalitatief hoogstaand programma te bieden. Als dit orkest niet levensvatbaar is, dan worden de muzikanten en de bezoekers hiervan de dupe. Ook voor de stad Enschede is dit geen goede zaak.

Janny Joosten vraagt  zich af hoe het mogelijk is dat er jarenlang subsidie wordt gegeven zonder dat de Raad signalen heeft gekregen over de zorgelijke situatie. Bij eerdere vragen van de CU is hierover niets gemeld.  Is er dan niemand die de trom heeft geroerd.

Joosten stelt in de commissie aan de wethouder een aantal vragen:

-       Gebleken is dat de wethouder in het voorjaar al op de hoogte was van de werkelijke financiële situatie van het orkest. Waarom is dat niet gedeeld met de raad?

-       Onderschrijft de wethouder de conclusies van het rapport Berenschot?

-       Worden directie en raad van toezicht van het orkest nog op enige wijze ter verantwoording geroepen?

-       Wat zijn de garanties voor de toekomst?

Eigenlijk is Joosten woedend: ‘In tijden van krapte, waarbij we alles op alles zetten om middelen zo zorgvuldig mogelijk te verdelen, snap ik niet dat wij als subsidieverstrekker niet strakker de vinger aan de pols houden’.  Hoe is dit uit te leggen aan de inwoners van Enschede?

Archief > 2015 > november