Komst Asielzoekerscentrum Enschede

20150914 AZCmaandag 14 september 2015 20:00

Janny Joosten spreekt namens de ChristenUnie in de Stedelijke Commissie over het agendapunt ‘Asielzoekerscentrum Enschede’.

Joosten: ‘Mijn fractie is verheugd te horen dat veel mensen die zojuist hebben ingesproken, niet tegen de komst van een asielzoekerscentrum zijn. Wel zijn er mensen die bezwaar maken tegen de plaats die het college voorstelt.’
Asielzoekers prima, hoe kun je daar tegen zijn wanneer je weet dat wereldwijd bijna 60 miljoen mensen een veilig heenkomen zoeken? Asielzoekers prima, we helpen elkaar wanneer dat nodig is. Het zijn immers ook mensen in nood en wanneer je zelf ooit in zo'n situatie terecht komt hoop je ook geholpen te worden.
Kinderen wil je niet dood laten gaan, verdrukt in een vrachtwagen of verdronken tijdens een mislukte overtocht. We hebben toch een hart?
Onze regio, stad, wijk kent het belang van noaberplicht. Hier in Overijssel kijken mensen nog om naar elkaar, wij zijn niet zoals de rest van Nederland?

Maar Asielzoekers in je buurt? Not in my Backyard.....
Plotseling lijken argumenten van betrokkenheid op degenen die vluchten niet meer op te gaan. Argumenten als 'dicht bij een school', 'waarom zoveel', 'straks wordt mijn dochter verkracht'. We hebben ze allemaal kunnen horen en lezen.

In december heeft de raad unaniem ingestemd om 600 asielzoekers voor een periode van maximaal 10 jaar onder te brengen in Enschede. Daar zijn, ook gezamenlijk, kaders voor mee gegeven.
Niet op een vliegbasis maar op een plaats waar ze gebruik kunnen maken van voorzieningen, zodat ze zo snel mogelijk kunnen integreren.
Deze discussie gaat de ChristenUnie-fractie dus niet opnieuw voeren. Ook de locatie heeft de instemming van deze fractie. De locatie voldoet aan de kaders die aan de wethouder zijn  mee gegeven. Uit de stukken blijkt waarom andere locaties niet voldoen. De wethouder heeft het zelfs voor elkaar gekregen dat het COA de schuld van € 300.000 die het nog had bij de gemeente Enschede, betaald heeft. Iets wat zijn voorgangers niet gelukt is.

Is er dan geen enkel punt van kritiek vanuit de fractie van de ChristenUnie? Dat heeft de fractie wel. Allereerst vraagt de CU-fractie zich af of wat we doen, geen druppel op een gloeiende plaat is. 600 asielzoekers is wat weinig, wanneer we ons realiseren dat veel meer mensen een veilig heenkomen zoeken. Zouden we wellicht ook de optie van tijdelijke extra noodopvang kunnen overwegen?
Tem tweede het punt communicatie en vertrouwen. De wethouder heeft vertrouwelijk in een eerder stadium een aantal mensen geïnformeerd over een mogelijke locatie. Nog niet alles was rond en omwille van de zorgvuldigheid wilde hij eerst de omwonenden informeren.
Een, volgens Tubantia "betrouwbare bron uit het stadhuis" heeft het nodig gevonden deze vertrouwelijke informatie te delen met de pers. De redactie heeft, misschien zich niet de impact realiserend of juist de impact realiserend, de scoop naar buiten gebracht. Natuurlijk, ze hebben nog zo geprobeerd wederhoor toe te passen, maar het college wilde nog niets zeggen.

Hadden we, wanneer de communicatie niet langs deze weg gelopen was onrust kunnen voorkomen? Ik denk het niet. Wellicht hadden mensen zich minder overvallen gevoeld.
Zeker is wel dat het vertrouwen in elkaar geschaad is, met dank aan de "betrouwbare bron in het stadhuis". Het zou voor hem of haar pleiten naar voren te komen en uit te leggen waarom hij of zij deze keuze gemaakt heeft. Dat hoeft niet hier, mijn fractie is er niet op uit iemand aan de schandpaal te nagelen. We zijn allemaal mensen en maken soms onhandige keuzes. Dan kunnen we in ieder geval het vertrouwen in elkaar herstellen. Want één ding weet ik zeker. Met elkaar werken we heel hard om van Enschede een stad te maken waar we proberen rekening te houden met de minderheid, maar soms een groter belang moeten laten prevaleren. De opvang van mensen op de vlucht voor oorlog en geweld is wat de ChristenUnie betreft zo’n belang.

Archief > 2015 > september