Bad, brood, bed en begeleiding

20150427 bbb2maandag 27 april 2015 21:53

Lokale bestuurders ChristenUnie nemen op hun ledenvergadering unaniem een motie aan over bad, brood, bed en begeleiding.

Op 25 april heeft het bestuur van de bestuurdersvereniging van de ChristenUnie op haar ledenvergadering een motie ingediend. Dit is een reactie op het kabinetsbesluit zoals dat vorige week is genomen.

Het bestuur constateert dat het Europees Comité voor Sociale Rechten (ECSR) duidelijk heeft uitgesproken dat er een bed, bad, brood voorziening moet zijn en dat dit niet afhankelijk mag zijn van meewerken aan vertrek (paragraaf 117 van de uitspraak). Daarnaast hebben gemeenten een  zorgplicht hebben op basis van de Wet Maatschappelijke Opvang (WMO).  Het kabinet heeft op 22 april 2015 echter aangegeven dat er geen bed, bad, brood regeling mag worden geboden door andere dan de zes gemeenten1 die ze daarvoor aanwijst. Bovendien stelt het kabinet dat wanneer op 1 november 2015 het bestuursakkoord2 op dit punt niet is aangevuld, het kabinet terugvalt op het vigerende bestuursakkoord en op die basis zal handhaven, bijvoorbeeld door het inhouden van het voor gemeenten bestemde speciale budget voor integratie van nieuwkomers (korting op het gemeentefonds);

De ChristenUnie is van mening dat mensenrechten gerespecteerd dienen te worden. Deze partij vindt dat het dreigen met een korting op het gemeentefonds niet de manier is om met gemeenten in gesprek te gaan. Tot slot is naast bed, bad  en brood begeleiding ook een belangrijke voorwaarde voor de terugkeer van uitgeprocedeerde vreemdelingen, zoals dit onder meer ook blijkt uit de aanpak van de Pauluskerk te Rotterdam;

Daarom spreekt het bestuur uit dat iedere gemeente vanuit haar eigen autonomie uitgeprocedeerde vreemdelingen noodopvang moet kunnen bieden, omdat dit onderdeel is van de zorgplicht die gemeenten vanuit de WMO hebben. In plaats van een korting op het gemeentefonds moeten gemeenten gecompenseerd worden voor de kosten die ze maken voor noodopvang;. Tot slot moeten gemeenten ook begeleiding kunnen aanbieden om te werken aan perspectief op terugkeer of indien niet mogelijk (tijdelijk) verblijf in Nederland.

Archief > 2015 > april