Plan Grondbedrijf

20150424 te koopdinsdag 21 april 2015 20:55

In de raad is gesproken over de plannen van het Grondbedrijf van de gemeente. Namens de ChristenUnie gaf Wim Tekkelenburg een reactie.

Aan de raad is verzocht om het Meerjaren Perspectief Grondbedrijf 2015 (MPG) vast te stellen en de wijzigingen op te nemen in de gemeentebegroting 2015. Tekkelenburg zet zijn reactie in het perspectief van verleden, heden en toekomst.

In het verleden is het grondbeleid voor veel gemeenten, en ook voor Enschede, een middel geweest voor meer financiële armslag. Uit de opbrengsten was het mogelijk om diverse projecten te financieren. De laatste jaren is hiervan geen sprake meer. Veel gemeenten zijn daardoor in financiële problemen gekomen. Gemeente Enschede heeft gelukkig tijdig gereageerd. Met de uitkomst van het rapport 'Grip op Grond' is zij aan de slag gegaan. Ook nu nog is het Grondbedrijf sterk afhankelijk van de marktontwikkelingen en de keuzes van de raad.

Op dit moment wordt gewerkt vanuit dezelfde koers. Fors afwaarderen van diverse gronden is aan de orde geweest. Gelukkig lijkt de woningmarkt weer aan te trekken. Wellicht dat de bedrijfsgronden volgen. Maar gemeente maakt zeker nog geen winst.

Toekomst

In de toekomst wil de gemeente een andere rol: "Wel de regie houden maar minder de eigenaar zijn".  Zij wil faciliterend optreden tot een overeenkomst is getekend. Een rol met minder financieel risico, die past bij deze huidige periode. De ChristenUnie kan hiermee instemmen.

De aanpassing van de Rekenrente naar 4,5% is zoals afgesproken en zal naar verwachting het gewenst effect hebben op het resultaat Grondbedrijf. Minder opbrengsten betekent echter ook minder financiële armslag voor andere projecten.

Tekkelenburg dringt er op aan ook met andere partners zoals de Provincie in gesprek te gaan. Vooralsnog stelt hij voor de huidige koers te handhaven en voorstellen tot wijzigingen onderbouwd aan de raad voor te leggen.

Archief > 2015 > april