Inzetten op talenten van jongeren

20150317 LEAmaandag 16 maart 2015 20:29

Voorstellen voor de Lokaal Educatieve Agenda (LEA) 2015-2018 zijn aan de raad gepresenteerd. De ChristenUnie is tevreden over het gedegen werk en de gestelde doelen.

Het college presenteert aan de raad de Lokaal Educatieve Agenda (LEA) 2015-2018. Wim Tekkelenburg spreekt namens de ChristenUnie zijn waardering uit voor het vele werk dat is verzet om deze agenda tot stand te laten komen. Daarmee ligt er een stevige basis. Het document is het resultaat van co-creatie tussen leerlingen, ouders, docenten, ondernemers en bestuurders.

Ook de wethouder Van Houdt beaamt dat samenwerking op alle fronten moet leiden tot betere kansen en resultaten voor de kinderen en jongeren van onze stad.

Een belangrijk doel van de LEA is de jeugd te stimuleren om te laten kiezen voor opleidingen die leiden tot werk. Dit doel ligt in lijn met de wens uit het Coalitieakkoord en hiervoor is ook budget gereserveerd.

Jongeren moeten zelfbewuster en zelfverantwoordelijk worden om hun talenten en mogelijkheden op een goede manier in zetten. Groot pluspunt is de samenwerking tussen ouders, leerkrachten en leerlingen. Deze moet er voor zorgen dat de jongeren met hun talenten de juiste weg vinden binnen het onderwijs en dat deze talenten niet verloren gaan. Ook de samenwerking met het bedrijfsleven is van belang. Hierdoor kunnen jongeren een goed beeld krijgen van de arbeidsmarkt.

Tot slot merkt Tekkelenburg op dat de ChristenUnie blij dat kinderen worden gestimuleerd om de Duitste taal te leren. In deze grensstreek van groot belang, zeker gelet op de arbeidskansen in Duitsland. Het resultaat van deze inspanning zal over een paar jaar moeten blijken.

Archief > 2015 > maart