Gedeputeerde Bert Boerman en Tweede Kamerlid Carola Schouten op bezoek bij Euregio

20150311 euregio logowoensdag 11 maart 2015 20:52

Werkgelegenheid is een belangrijk thema voor de ChristenUnie. Er lijken voor werkzoekenden kansen te liggen in Duitsland. De landsgrens lijkt in de praktijk een behoorlijke barrière te zijn. Een goede reden om op11 maart jl. op bezoek te gaan bij Euregio.

In de aanloop naar de provinciale verkiezingen brengen diverse kandidaat-statenleden van de ChristenUnie  een werkbezoek aan Euregio. Zij worden vergezeld door fractieleden van de ChristenUnie Enschede, wethouder Jurgen van Houdt, gedeputeerde Bert Boerman en het Tweede Kamerlid Carola Schouten.

Zij gaan die middag in gesprek met de heer Henning Rehbaum, lid van de Landtag NRW namens de CDU,  de heer Rob Welten, in zijn rol van voorzitter van de Euregioraad, enkele vertegenwoordigers van Euregio en gemeente Enschede en tot slot twee praktijkdeskundigen als het gaat om arbeidsbemiddeling over de grens.

Het thema van de middag is de mogelijkheid voor Nederlanders en Duitsers om over de grens te werken. In Enschede is de werkloosheid bijzonder hoog: bijna 18%. Vlak over de grens is deze een stuk lager: tussen de 3 en 6%! Er liggen hier ook kansen voor Nederlanders om aan de slag gegaan. In de praktijk werkt de landsgrens echter nog als ene flinke barrière.

Carola Schouten heeft het thema in Den Haag op de kaart gezet. Dit heeft tot resultaat gehad dat minister Kamp heeft besloten een werkgroep in het leven te roepen die de belemmeringen en oplossingen hiervoor in kaart gaat brengen. Wat het lastig maakt is dat de knelpunten onder diverse ministeries vallen: diplomaerkenning (onderwijs), uitkeringen / opbouw AOW (sociale zaken), fiscale aspecten (financiële zaken) etc. Het liefst wil de ChristenUnie een experiment met een ‘regelvrije’ zone. Maar daar is de minister nu nog niet voor in.

Henning Rehbaum vertelt over de arbeidsmarktontwikkelingen in Duitsland. Er is veel behoefte aan vakkrachten, ook in de zorg. Volgens hem zijn er goede mogelijkheden om in Duitsland aan de slag te gaan, maar weten ze dit nog niet zo goed voor het voetlicht te brengen. De ‘marketing’ kan nog beter.

Rob Welten geeft aan dat er op dit moment ‘veel energie’ is om concrete stappen te gaan zetten. Het is dan wel nodig dat ervanuit Den Haag ook support komt. Uiteindelijk is het zo dat in vroegere tijden het heel gebruikelijk was dat we over de grens gingen werken. Door de komst van veel sociale wetgeving is dit ingewikkelder geworden.

Uit de praktijkverhalen blijkt dat ook het cultuuraspect niet moet worden onderschat. Er zijn toch wel verschillen tussen Nederland en Duitsland die verder gaan dan alleen de taal! Ook de salariëring en de secundaire arbeidsvoorwaarden zijn in Duitsland anders dan in Nederland. Vanuit het Euregiokantoor zijn adviseurs werkzaam die met mensen naar hun persoonlijke situatie kunnen kijken. Geconcludeerd wordt dat het moet beginnen met een goede motivatie. Vanuit die houding zijn veel barrières te overwinnen.

Euregio is met veel partners op diverse onderdelen aan de slag om de arbeidsmigratie te ondersteunen. Provincie en het Rijk worden opgeroepen om deze projecten (financieel) te steunen en sneller te komen met oplossingen.

Vlnr: Rob Welten, Henning Rehbaum, Carola Schouten, Martha Abbema, Alwin te Rietstap

Archief > 2015 > maart