Profielschets nieuwe burgemeester

20150311 nwe burgermeester 053maandag 09 maart 2015 21:30

Op 9 maart jl. is in een bijzondere raadsvergadering de profielschets voor een nieuwe burgemeester besproken.

In deze bijzondere vergadering was o.a. ook de Commissaris van de Koning, mevrouw Ank Bijleveld- Schouten aanwezig.

De ChristenUnie reageerde bij monde van haar fractievoorzitter Wim Tekkelenburg op de profielschets. Allereerst sprak hij zijn waardering uit over de voortgang van het proces. Een compliment voor de samenwerking tussen alle politieke partijen en de ondersteuning van de griffier. In die voorbereiding is gesproken met verschillende externe partners om zo informatie te verzamelen voor een goede profielschets. Het voorliggende voorstel sluit hier goed op aan.

Voor de ChristenUnie is het een belangrijk punt dat de toekomstige burgemeester ook hecht aan normen en waarden. Dat hij of zij zelf hierin een voorbeeldrol heeft maar dat hij of zij er ook op toeziet dat anderen hier bij de uitoefening van hun ambt serieus mee omgaan.

Naast dit punt noemt Tekkelenburg nog twee andere zaken die van belang zijn voor een nieuwe burgemeester. Als eerste dient de burgemeester oog te hebben voor de kracht van geloof in de samenleving. Daarnaast moet hij of zij ook aandacht hebben voor minderheden, m.n. voor hen die zijn aangewezen op onze hulp.

Zoekt de ChristenUnie een ‘schaap met vijf poten’? Nee, Tekkelenburg stelt voor op zoek te gaan naar een ‘goede herder’.  Een herder die met de hand op de bijbel aangeeft dat hij in Enschede aan de slag wil gaan.

En dan maakt het niet uit of deze herder een man of een vrouw is.

De ChristenUnie kan dan ook instemmen met het voorstel om deze profielschets vast te stellen en de vertrouwenscommissie hiermee aan de slag te lagen gaat.

Archief > 2015 > maart