Gratis / goedkoop openbaar vervoer voor ouderen in Enschede

20150217 Twentsmaandag 16 februari 2015 19:05

Het college heeft in overleg met Syntus onderhandeld over mogelijkheden voor gratis / goedkoop openbaar vervoer voor ouderen in Enschede. Het resultaat is eerst aan de stedelijke commissie en op 16 februari jl. aan de raad gepresenteerd. Mede dankzij ChristenUnie is de prijs van het abonnement goedkoper geworden.

Sinds 2011 kunnen Enschedese inwoners van 70 jaar en ouder gratis met de bus reizen (ov70+). Hierover waren afspraken met de vorige vervoerder gemaakt. Met de nieuwe vervoerder Syntus zijn gesprekken geweest over de voorzetting hiervan. Het bleek dat voortzetting van de bestaande afspraken niet mogelijk was.

Het voorliggende voorstel betekent dat inwoners van 65 jaar en ouder met een minima inkomen gratis een ov-product krijgen waarmee zij zowel in Enschede als Hengelo kunnen reizen. Overige inwoners van 65 jaar en ouder kunnen dit ov-product tegen een eigen bijdrage van € 75 per jaar aanschaffen. Dit ov-product kent dezelfde reisvoorwaarden als de huidige ov70+ zichtpas. Dus geldig op werkdagen na 09:00 en op andere dagen altijd.

Wim Tekkelenburg, fractievoorzitter ChristenUnie heeft wel begrip voor de ontstane situatie. Hij vraag wel naar het verband tussen deze gewijzigde afspraken en de aanbesteding van het openbaar vervoer in Twente, waarbij Syntus de concessie Twente heeft gewonnen.

Ook is Tekkelenburg benieuwd of er ook andere opties zijn overwogen als een goedkoper abonnement.

Mede dankzij de vragen die ook door de ChristenUnie zijn gesteld is het abonnement beschikbaar gekomen voor € 65 p.j.

De ChristenUnie gaat ervan uit dat voor de komende jaren de kosten voor deze voorziening niet zullen stijgen.

Archief > 2015 > februari