‘Samenwerken doen we zelf’ nog niet duidelijk genoeg

20150207 regio Twentezaterdag 07 februari 2015 16:08

Ook ChristenUnie is van mening dat rapport ‘Samenwerken doen we zelf’ nog verder moet worden uitgewerkt.

Een stuurgroep onder leiding van burgemeester Robben  (Wierden) heeft een conceptrapport opgeleverd over de heroriëntatie op de Twentse samenwerking onder de titel: ‘Samenwerken doen we zelf’’. Het rapport zet in op meer samenwerking tussen gemeenteraden, wethouders en geeft ideeën voor een ambtelijke organisatie die dit kan faciliteren. Het rapport is besproken in de gemeenteraad van Enschede.

De ChristenUnie vraagt zich net als diverse andere fracties af of deze wijze van samenwerking voor Twente voldoende effectief is. Twente staat voor grote problemen en opgaven en dat vergt adequate besluitvorming en ook enige daadkracht. Fractievoorzitter Wim Tekkelenburg sluit zich aan bij het college dat van mening is dat de rollen en verantwoordelijkheden in het conceptrapport onvoldoende helder zijn beschreven. De gepresenteerde structuur kan leiden tot een te informele organisatie wat de doorzettingskracht niet ten goede komt.

Gelet op de omvang van de stad Enschede en haar positie in de regio vindt de ChristenUnie het aannemelijk dat hiermee rekening wordt gehouden als het gaat om het gewicht van de inbreng en om de positie van de burgemeester van Enschede in deze regionale samenwerking.

De gemeenteraad zal haar standpunt in een motie aan het college kenbaar maken.

link naar conceptrapport

Archief > 2015 > februari