Uit de stedelijke commissie: opvang asielzoekers in Enschede

20141210 asielzoekerswoensdag 10 december 2014 22:08

Op 9 december 2014 is in de stedelijke commissie gesproken over de opvang van 600 asielzoekers in Enschede. Namens de ChristenUnie heeft Janny Joosten hierop gereageerd.

Vandaag ligt de vraag voor om in te stemmen met het verzoek van het COA (Centraal Orgaan opvang Asielzoekers) om tijdelijke huisvesting te bieden aan maximaal 600 vluchtelingen in Enschede.
Hoewel het in deze context heel verleidelijk is om met elkaar in een discussie terecht te komen over kosten en "wat als..." scenario's", is de ChristenUnie  van mening dat we ons vandaag moeten buigen over de principiële vraag of we bereid zijn deze groep mensen een tijdelijke onderdak te bieden

Vluchtelingen bestaan al zo lang als de mensheid bestaat. Je zou kunnen zeggen dat de nomaden van lang geleden economische vluchtelingen van hun tijd waren. Ook het vluchten vanwege politiek of geloof is van alle tijden. Het jaarlijks vieren door de Joodse gemeenschap van het Loofhuttenfeest is daar een voorbeeld van.

Recenter, in 1940-1945 hebben veel Twentenaren hun huis en hart open gezet voor economische vluchtelingen uit het westen. En om het maar even heel concreet en persoonlijk te maken, zonder die hulp had mijn van oorsprong Amsterdamse schoonfamilie de hongerwinter niet overleefd.

En ook in deze tijd vluchten mensen vanwege geloof, geaardheid, voor fundamentalistische ideeën en vanuit economische motieven.

De ChristenUnie fractie wil van harte instemmen met het voorstel. Immers, een onderdak bieden aan een vreemdeling is onlosmakelijk met onze uitgangspunten verbonden.
Wij vinden het een goede zaak dat deze groep mensen niet ergens buitenaf weggemoffeld wordt. Vluchtelingen hebben er recht op onderdeel te zijn van onze samenleving. Wij vinden het dan ook verstandig dat de omwonenden hierbij betrokken worden.

De ChristenUnie beseft dat het tijdelijk onderdak bieden aan 600 vluchtelingen haar impact zal hebben op de samenleving. Overigens vraagt Joosten zich af of we hier beter kunnen spreken over asielzoekers. Bij haar weten is het begrip vluchteling in het vreemdelingenrecht een asielzoeker met een status. Joosten verzoekt de wethouder hierover duidelijkheid te verschaffen.

Graag wil de ChristenUnie op een ander moment met de wethouder spreken over hoe we
omgaan de uitgeprocedeerde asielzoekers. Het Europees hof heeft recentelijk een uitspraak gedaan met betrekking tot het bieden van bed, bad en brood.

Asielzoekers die door het COA,al dan niet na een verblijf in Ter Apel, op straat worden gezet omdat ze volgens het Nederlandse recht hier niet meer mogen verblijven, maar niet terug kunnen. Deze mensen worden illegalen of geklinkerden (op de keien gezet) genoemd. De ChristenUnie- fractie zal hierover schriftelijk vragen stellen aan de wethouder.

De ChristenUnie heeft er vertrouwen in dat de wethouder een prima plek zal vinden voor deze doelgroep en vraagt hem ons te blijven betrekken bij het proces.

Archief > 2014 > december