Uit de gemeenteraad: Gemeentelijke ombudsman

20141210 ombudsmanwoensdag 10 december 2014 22:05

Janny Joosten heeft namens de ChristenUnie in de raadsvergadering van 8 december 2014 een reactie gegeven op het voorstel voor een gemeentelijke ombudsman.

Joosten geeft complimenten voor de voortvarendheid waarmee het college en de ambtenaren dit dossier hebben opgepakt. De fractie van de ChristenUnie kan zich vinden in het voorliggend voorstel. Burgers kunnen, wanneer ze klachten hebben over de burgemeester, het college of de raad zich richten tot een klachtenfunctionaris. Het is voor de ChristenUnie vanzelfsprekend dat de klachtenfunctionaris van onbesproken gedrag en onafhankelijk moet zijn.

Wat de ChristenUnie betreft zou de verdere uitwerking van dit voorstel kunnen bestaan uit een drie-traps-raket.

1. Het aanstellen, liefst per 1 januari 2015 van een interim klachtenfunctionaris;

2. Het aanstellen van een klachtenfunctionaris per 1 maart 2015;

3. Het onderzoeken of het aanstellen van een gemeentelijke ombudsman per 1 januari 2016 wenselijk en haalbaar is.

Daarnaast zullen ook de randvoorwaarden op orde moeten zijn. Het vaststellen van een nieuwe klachtenverordening zoals door het college is voorgesteld is er daar een van.

Per 1 januari zijn de drie decentralisaties op het gebied van de zorg een feit. Joosten hoopt vanzelfsprekend dat deze nieuwe taken geen extra klachten met zich mee zullen brengen. Mocht dit toch het geval zijn, dan zorgen burgemeester, college en raad van Enschede er samen voor dat de inwoner van Enschede beschikt over een onafhankelijke en laagdrempelige klachtenfunctionaris. Nog belangrijker vindt de ChristenUnie dat deze partijen willen leren van de signalen die de klachtenfunctionaris ontvangt.

Zo worden we, nog meer dan nu, een stad waarin naar elkaar geluisterd wordt. En dat een groot goed!

Archief > 2014 > december