Subsidie halen in Den Haag

dinsdag 06 juni 2006 15:02

Maandag 29-05 heeft de gemeenteraad een voorstel aangenomen om subsidie aan te vragen in Den Haag voor twee spoortunneltjes. Een bij het station en een bij de Euregio. Vanuit de subsidiepot Spoorse Doorsnijdingen zouden 25% van de kosten gedekt kunnen worden. Dat is mooi meegenomen aangezien de gemeente Enschede nog steeds de contractuele verplichting heeft richting ProRail om kruisingen met het spoor naar Gronau ongelijkvloers te maken.

Om in aanmerking te komen voor deze subsidie moet er een sluitende begroting liggen voor de overige 75%. Daarbij praten we over een bedrag van €4.305.000,- Dat geld hebben we niet in Enschede. Dus als we de subsidie binnenhalen, is het nog maar zeer de vraag hoe we nu verder moeten. Voorlopig is besloten dat de dekking moet komen uit hetzelfde spaarpotje waaruit we bijvoorbeeld ook de verdubbeling van de Auke Vleerstraat en de HOV assen willen financieren. In totaal praten we hier over plannen die €60.000.000,- gaan kosten en we moeten nog beginnen met sparen. De ChristenUnie is niet onverdeeld enthousiast over dit verhaal. We begrijpen dat het binnenhalen van deze subsidie onze financiele problemen op het gebied van infrastructuur een stukje kleiner maakt. De vraag blijft alleen of er straks geen spoortunneltjes aangelegd gaan worden terwijl dat inhoudt dat er geen geld overblijft om de werkelijke verkeersproblemen van Enschede aan te pakken.

Bernard Veldkamp

Archief > 2006 > juni