Het gat muziekcluster gedicht; extra kosten €11.600.000!

donderdag 01 juni 2006 14:50

Basalt Bouwadvies heeft uitgerekend dat het muziekcluster gebouwd moet kunnen worden voor €25.000.000 dat is €3.500.000 meer dan de gemeente in eerste instantie had begroot. Om een aannemer bereid te vinden het muziekcluster voor dit bedrag te bouwen, waren er nog wel een aantal bezuinigingen nodig. De gemeenteraad vond niet alle bezuinigingen even acceptabel, vooral niet als die in onze ogen ten koste gingen van de duurzaamheid. Het definitieve voorstel kwam daarom neer op een extra investering van €3.800.000 in het muziekcluster.

Wat overbleef was de dekking van dit verhaal. Het heeft wat moeite gekost, maar uiteindelijk is duidelijk geworden hoe deze plannen worden gefinancierd. Normaal gesproken zou een dergelijke investering worden doorberekend aan de gebruiker. Dat is bij het muziekcluster ongewenst. De constructie is daarom dat de gemeente Enschede de extra huur van €290.000 per jaar gaat betalen tot het gebouw afgeschreven is in 2049; extra kosten €11.600.000. De ChristenUnie vindt het jammer van dat een investering van €3.800.000 op deze manier wordt gefinancierd. We waren als stad een stuk goedkoper uit geweest als dit via een eenmalig storting opgelost had kunnen worden.

Bernard Veldkamp, fractievoorzitter

Archief > 2006 > juni