Religie bron van sociale cohesie

vrijdag 10 maart 2006 12:19

Ook burgemeester Peter den Oudsten wil ‘boel graag bij elkaar houden’

Uit: de rubriek Levensbeschouwing van Tubantia van vrijdag 10 maart 2006.

Door: Theo Krabbe

Kerken kunnen een be­langrijke bijdrage leve­ren om de individuali­sering en de segregatie in de samenleving te­gen te gaan. Bij de inte­gratie van minderhe­den in de stad Ensche­de is godsdienst ook een bondgenoot. De Enschedese burgemees­ter Peter den Oudsten ziet in religie 'een bron van sociale cohesie'.

Onlangs nog kocht Peter den Oudsten (54) op een zaterdagmiddag bij de Bij­enkorf een exemplaar van de Ko­ran, het heilige boek van de mos­lims. 'Verrijkende literatuur, als je die goed uitlegt. Die Koran, die maar tien euro kostte, prijkt nu naast de Nieuwe Bijbelverta­ling in mijn boekenkast.' De En­schedese burgemeester stelt zelf een vraag. 'Ken je dat boek van Jan Siebelink 'Knielen op een bed violen'? Een intrigerend boek.' In die bestseller verhaalt Jan Siebelink over de dramati­sche teloorgang van de Velper bloemenkweker Hans Sievez, die verzinkt in fanatiek-godsdienstig fundamentalisme. 'Dat benadrukken van de inferiori­teit van de mens. De mens, die gelijk is aan een worm. De mens, die leeft in een poel van zonde en bederf. Zo'n extreme godsdienst lijkt me niet een uit­dagende stimulans voor een mens om positief in het leven te staan.'

Toch staat Peter den Oudsten, zelf van Nederlands-hervormde huize, welwillend tegenover de rol van godsdienst en levensbe­schouwing in een lokale samen­leving als de stad Enschede. Al­thans, voorzover het niet om de extremistische en fundamenta­listische uitwassen van de gods­diensten gaat. 'Religie is een bron van sociale cohesie', bena­drukt hij, waarmee hij zich schaart achter de opvattingen van zijn Amsterdamse partij- en ambtgenoot Job Cohen (PvdA). 'Ook ik wil de boel bij elkaar houden. Ik zoek naar wat men­sen met elkaar verbindt. Van provoceren hou ik niet. Ik probeer mensen ervan te overtui­gen dat andere geloofsrichtin­gen gerespecteerd moeten wor­den en dat mensen moeten kun­nen integreren met behoud van hun cultuur en geloofsovertui­ging. Maar alleen tolerant naast elkaar leven in een stad vind ik niet voldoende. Moslims ont­moeten in Enschede nauwelijks christenen. Zoals ook het rijke bevolkingsdeel nauwelijks con­tact heeft met het arme deel van de bevolking. Tolerant naast el­kaar leven leidt niet tot een hecht sociaal weefsel. Daarvoor is het nodig dat er meer plekken in de wijken komen waar men­sen elkaar op een vanzelfspre­kende manier kunnen ontmoe­ten.'

De Enschedese burgemeester fi­losofeert verder: 'Een hecht sociaal weefsel is nodig om be­scherming te bieden tegen socia­le schokken, is nodig in barre tij­den en is een buffer bij onver­wachte gebeurtenissen. Kerken kunnen een belangrijke bijdrage leveren om de individualisering, de versplintering en de segrega­tie in de samenleving tegen te gaan. Niet vanuit een machtspo­sitie of een moreel superioriteits­gevoel, maar vanuit een evange­lische solidariteit met de naaste. Kerk, moskee en synagoge zijn een bondgenoot bij de integratie van minderheden en een mede­stander bij het creëren van een hecht sociaal weefsel in de stad. Ze vormen ook een gezond te­genwicht tegen het soms te vluchtige en te jachtige leven dat we leiden.'

Bijna een jaar bekleedt Peter den Oudsten nu het ambt van burgemeester van Enschede. Hij bracht werkbezoeken aan de Turkse en Marokkaanse ge­meenschap, de Syrisch-ortho-doxe christenen, sprak met uit­geprocedeerde asielzoekers en asielzoekers met een status, be­zocht de vrijgemaakt-gereformeerde Bethelkerk, sprak een rede uit bij de viering van de tot­standkoming van de Protestant­se Gemeente Enschede en nam onlangs nog deel aan een verga­dering van de Enschedese Raad van Kerken en het stadsdebat over integratie.

Of de Enschedese burgemeester er zeker van is dat er in zijn stad geen radicale imams in de mos­keeën prediken, die moslims op­roepen tot haat en geweld tegen de westerse autochtone bevol­king? Diplomatiek houdt Peter den Oudsten zich op de vlakte. 'Enschede is een veilige stad. Als korpsbeheerder van politie heb ik daar een redelijk goede kijk op. Ik zeg niet dat er in En­schede niet zoiets zou kunnen gebeuren als in de Franse voor­steden. Onlangs las ik een analy­se van de Mirorellen van enkele jaren geleden. Extreme uitingen kunnen zich dus voordoen, maar dat is in Enschede geen structureel gegeven. Als er on­der minderheden discriminatie voorkomt, dan zijn dat inciden­tele oprispingen. Die komen niet voort uit een racistische of discriminatoire grondhouding.'

Helemaal probleemloos is de rol van religie bij de integratie van moslims overigens niet, moet Den Oudsten erkennen. Neem bijvoorbeeld de vraag of moslimvrouwen in overheids­functies een hoofddoek mogen dragen. 'Ik vind wel dat te allen tijde het gezicht zichtbaar moet zijn. Dat persoonlijke contact is zo wezenlijk.' Den Oudsten kijkt zijn persvoorlichter Petra Borsboom aan. 'Hebben wij ei­genlijk vrouwen op het stadhuis die een hoofddoek dragen?' Ook moeten moslims aange­sproken worden op de onderge­schikte positie van de vrouw in de islam. 'Emancipatie van de vrouw en de gelijkwaardigheid van mannen en vrouwen beho­ren tot de kernwaarden van on­ze cultuur. Moslims behoren daarvoor open te staan. Maar dat zie ik langzamerhand ook ge­beuren.'

« Terug

Archief > 2006 > maart

Geen berichten gevonden