Advies ChristenUnie collegevorming

zaterdag 11 maart 2006 12:19

Bij de start van de collegeonderhandelingen heeft lijsttrekker Tymon de Weger het volgende advies aan de leden van de Gemeenteraad uitgebracht:

Voorstellen delegatie
Onze delegatie bestaat uit de beide nieuwgekozen raadsleden Hadassa Meijer en Tymon de Weger en als afgevaardigde namens het bestuur oud-raadslid Pier Datema.

Analyse verkiezingsuitslag
Per partij enkele overwegingen:
· De PvdA heeft als grootste partij en grootste winnaar logischerwijs het voortouw bij de collegevorming. Realiteit is dat de PvdA een 3e wethouder kan aanwijzen.
· De SP is niet rijp voor deelname aan een college. Men moet minstens 4 jaar raadservaring opdoen.
· GroenLinks heeft weliswaar zijn 3 zetels behouden, maar qua stemmenaantal verloren. GroenLinks komt daarmee ons inziens niet als eerste in aanmerking voor deelname aan een nieuw college. Bovendien heeft GroenLinks zich met name wat betreft de Luchthaven voorlopig buiten een nieuwe coalitie gemanoeuvreerd.
· Een links meerderheidscollege is daarmee niet onze eerste optie, nog afgezien van het feit, dat zulks vanuit onze positie bezien slecht is voor Enschede.
· Burgerbelangen Enschede maakte deel uit van de huidige coalitie, heeft zich constructief opgesteld en komt gezien de verkiezingsuitslag zeker opnieuw in aanmerking. Zwak punt is, of men dit keer kan vertrouwen op de continuïteit van deze partij, met weer allemaal nieuwe mensen in de raad. (Tussen haakjes: wij zijn van mening dat André le Loux (door de kiezers met voorkeur als 2e verkozen) nu in de raad zitting moet nemen. Datzelfde geldt trouwens voor Dick Buursink van de PvdA).
· CDA en VVD zijn beide verliezers. Maar zij blijven gezien hun omvang partijen, waar men bij collegevorming niet omheen kan. Voor zover zij deelnemen aan een nieuw college, zal dat tot uitdrukking moeten komen in het aantal wethouders of in de portefeuilleverdeling.
· Ook D66 is verliezer wat stemmen betreft en te klein voor serieuze collegedeelname.
· Wij zijn blij dat de kiezer geen ruimte meer heeft gegeven aan de Stadspartij. Blijkbaar zien die kiezers nu in, dat deze lokale partij uiteindelijk niets voor de stad heeft betekend, dan af en toe een als lollig bedoelde oprisping in de krant.
· Tenslotte: de ChristenUnie. Wij zitten met een dubbel gevoel: qua stemmen stabiel, maar toch onze derde zetel verloren. Onze positie ten opzichte van collegedeelname is een stuk zwakker geworden.

Alvorens wij ons advies geven over de samenstelling van een nieuw college, gaan wij graag in op de vraag, wat voor type bestuur Enschede de komende periode nodig heeft.

Wat voor bestuur heeft Enschede nodig?
Enschede moet hard blijven werken aan de sociale en economische structuur van de stad. Het nog zittende college heeft daarvoor een goede aanzet gegeven, maar intensivering is nodig. Stimuleren van de werkgelegenheid blijft voor Enschede van cruciaal belang. Wij willen investeren in het Kennispark en innovatie, in zorg en technologie. Maar ook in het Midden- en Kleinbedrijf, in promotie van binnenstad en toerisme.

Bedrijfsleven
Daarvoor is het nodig dat een nieuw college een veel nauwere band opbouwt met het lokale bedrijfsleven. Enschede kent tal van innovatieve bedrijven, die internationale markten bedienen en visie hebben voor de toekomst. Het is zaak die visie op te tillen naar het niveau van wat de stad Enschede nodig heeft. De lokale overheid roept op tot en stimuleert innovatie zowel op het vlak van de technologie, van productontwikkeling als ook van arbeid. Dat vraagt een nieuw elan in het economisch en werkgelegenheidsbeleid. Daarnaast is er veel te doen op het gebied van zorg en welzijn, van cultuur

Het ‘Haagse’
Tegelijk moet Enschede meer invloed uitoefenen in het ‘Haagse’. Bij het rijk, bij het parlement, bij de VNG. En dan niet vanuit onze achterstandpositie, maar vanuit onze kracht, op inhoud aandacht vragend voor de kansen die hier liggen. Wij moeten boven op de ontwikkeling van financiële verdeelmodellen voor WWB en WMO blijven zitten, want we worden als grensgemeente slecht bedeeld. Zowel ambtelijk als bestuurlijk kost dat veel tijd en energie. Daarvoor hebben we topstrategen nodig, zowel ambtelijk als bestuurlijk.

Zes wethouders
Er is dus heel veel te doen. Wethouders hebben een meer dan volle agenda. Dat betekent dat een college uit zes wethouders moet bestaan, die er samen met de burgemeester flink de schouders onder gaan zetten. Een college van vijf wethouders is dan ook een maatje te klein voor de inzet en ambitie, die we als stad Enschede moeten uitstralen.

Welke thema’s wil de ChristenUnie terugzien in een collegeakkoord?

1. Werk en opleiding: Het actieplan Werk dient met kracht te worden voortgezet, evenals de vorming van het Stadsbedrijf. Daar hoort ook een nieuwe visie op gesubsidieerd werk bij. Ik zal als wethouder Werk en Inkomen op korte termijn college en onderhandelaars dienen met de laatste inzichten op dit punt. Wij bevelen aan om een portefeuille Werk en Economie te vormen, om de broodnodige verbinding tussen DMO en EZ goed aan te sturen.

2. Integratie: De ChristenUnie wil ruimte geven aan religies en levensovertuigingen. College en raad zullen alert moeten zijn op signalen van radicalisering in de stad. Dat moet vorm krijgen in regelmatige contacten tussen stadsbestuur en culturele en religieuze zelforganisaties.

3. Armoede: De beste manier van armoedebestrijding is mensen uit de bijstand aan werk helpen. Wij gaan voor 100% kwijtschelding, bestrijden van ‘stille armoede’, maatwerk voor alleenstaande ouders, alles doen om schulden te voorkomen, dan wel op te lossen.

4. Welzijn en zorg: de kaders voor de WMO zijn uitgezet. Voor de komende periode moet een nieuw bestuurlijk project worden uitgezet over de innovatie van welzijnswerk gericht op het voorkomen van professionele zorg. De samenhang tussen wonen, welzijn en zorg in de 14 daarvoor aangewezen wijken moet verder ontwikkeld worden. Wij bevelen aan, om wonen, welzijn en maatschappelijke zorg onder te brengen in één wethoudersportefeuille. De raadsbreed gesteunde ChristenUnie-motie over een indringende campagne tegen alcohol- en drugsgebruik bij jongeren zien wij uiteraard terug in het collegeakkoord.

5. Aandachtswijken: Wij moeten af van het telkens projectmatige – en dus ad hoc – aanpak van probleemwijken. De ChristenUnie wil structurele budgetten toekennen aan de circa acht buurten met onvoldoende sociaal en buurtvermogen. De methodiek van Buurt in Actie - bewoners beschikken zelf over een budget - is een succes gebleken als het gaat om opbouw van de sociale samenhang. In deze wijken gaat dat niet zonder bewonersondersteuning, dat daarom ook structureel gefinancierd moet gaan worden.

6. Binnenstad: Nu Van Heekplein, Stadserf en Muziekkwartier flink op streek zijn, is het tijd aandacht te besteden aan de kleinschalige winkels, horeca en ook de kleine cultuur in de binnenstad. Kansen liggen vooral in het gebied tussen Walstraat en Klokkenplas. Het is de moeite waard te onderzoeken of in de Kleine Zaal van de schouwburg een symbiose tot stand kan komen van culturele functies als jazz, jeugd- en kleintheater, congressen, debatten en gemeentelijke ontvangsten. Dit gebied vraagt om een nieuw bestuurlijk project dat kaders voorlegt aan de raad, waarna marktpartijen worden uitgenodigd om dit gebied te ontwikkelen.

7. Infrastructuur: Enschede moet keuzes maken: ruimte en geld zijn schaars. Wij hebben onze visie neergelegd in onze nota Enschede: op de juiste weg. Daarin bepleiten wij: nadruk op regionaal verkeer, want niet in de stad, maar op de regionale wegen loopt het autoverkeer vast. De uitbouw van regionaal openbaar vervoer moet met veel meer ambitie worden opgepakt. Daar horen de HOV-assen West en Noord bij, benevens versterking van het spoor. Enschede moet daarom opnieuw de regiobestuurder Verkeer en Vervoer afvaardigen. Verder kiezen wij uiteraard voor behoud van de Luchthaven Twente binnen de door de raad aangegeven kaders.

8. Strak begrotingsbeleid: Enschede gaat, ondanks donkere wolken uit het Haagse, financieel gezond de komende periode in. Voor toekomstige ambities zal langjarig gespaard moeten worden. In de meerjarenbegroting van het nieuwe college moeten de ambities op het gebied van werk, onderwijs, infrastructuur (weg, openbaar vervoer, luchthaven) opgenomen worden.
De controlerende rol van de Raad komt nog onvoldoende uit de verf.
De ChristenUnie pleit in zijn programma voor invoering van het Rotterdamse model. Dan gaat het om een zestigtal punten, waarvan resultaten jaarlijks worden gemeten. Zo kan de Raad het college - halverwege en aan het eind van de collegeperiode - afrekenen op zijn prestaties. De monitor Zicht op Enschede geeft een goede aanzet, maar verdieping en verscherping tot een stuk of vijftig, zestig concreet meetbare resultaten is nodig. Laat een commissie uit de raad, samen met de wethouder financiën, dit prestatiemodel vormgeven.

Hoe ziet een nieuw college er uit?
Wij gaven al aan, dat een college in onze ogen uit zes wethouders moet blijven bestaan. Graag gaan wij nu verder in, hoe dat nieuwe college er uit zou moeten zien.

Kandidaatstelling wethouders
Van wethouders in een nieuw college wordt veel verwacht, het is een veeleisende job. Wij gaven dat al aan. Wethouders worden door partijen gerekruteerd. Daar ligt de primaire verantwoordelijkheid. Wethouderskandidaten moeten echter ook voor de coalitiegenoten, en uiteindelijk voor de raad acceptabel zijn. De ChristenUnie beveelt aan dat de nieuwe coalitiepartners een vertrouwenscommissie benoemen, die de competentie van de wethouderskandidaten onderzoekt en daarover advies uitbrengt. Omdat de burgemeester het team moet aanvoeren en hij feitelijk buiten de formatie van het nieuwe college staat, stellen wij voor hem te vragen deze commissie voor te zitten.

Evenwicht en draagvlak
Het is redelijk, dat de PvdA een derde wethouderspost invult. Echter, er moet evenwicht zijn tussen het PvdA-smaldeel en de andere drie posten, zowel in aantal als in omvang van de portefeuilles. Dat is nodig om tegenwicht te geven aan de neiging van de PvdA om institutionele belangen voorrang te geven boven resultaat en ook om de begrotingsdiscipline te handhaven.

Daarom moet een college naast de 15 zetels van de PvdA in de raad op voldoende draagvlak van andere partijen kunnen rekenen. Anderzijds moet er in de raad ook ruimte zijn voor een stevige oppositie. Dat betekent, dat een college idealiter steunt op - zo tussen de - 24 en 28 raadszetels. Verder moet de portefeuilleverdeling evenwichtig zijn: de klus moet goed verdeeld worden over de zes wethouders. Een wethoudersverdeling van 3-2-1 past dan beter dan 3-1-1-1, want bij die laatste optie is er geen goed evenwicht tussen partijen en portefeuilles te maken.

Het huidige college was een sterk team en heeft een consistente lijn neergezet, die nog jarenlang vastgehouden moet worden. Niet toevallig vormen de partijen, die programmatisch het meest consequent deze lijn voorstaan, de huidige coalitie. Niet voor niets was ons motto voor de verkiezingen: never change a winning team. Zowel VVD als GroenLinks wijken op belangrijke thema’s (verkeer en vervoer, luchthaven) van die consistente lijn af. In rekening moet ook worden gebracht, dat PvdA en BBE de winnaars zijn.

Advies collegevorming
Daarom adviseert de ChristenUnie om als eerste mogelijke coalitie de 3-2-1 optie te verkennen, waarbij deelnemen: PvdA, Burgerbelangen Enschede en het CDA (met een draagvlak van 24 zetels). Varianten op de 3-2-1 optie met VVD of GroenLinks ligt wat ons betreft vooralsnog minder voor de hand.

Tenslotte: de ChristenUnie
Tenslotte de positie van onze partij. Wanneer partijen er onverhoopt niet uitkomen, kunt u altijd aankloppen bij de ChristenUnie. Wij wachten de ontwikkelingen met belangstelling af.

Enschede, 10 maart 2006.

« Terug

Archief > 2006 > maart

Geen berichten gevonden