Afscheid in "wisselende vreugde"

dinsdag 14 maart 2006 12:16

Uit: Tubantia van dinsdag 14 maart 2006.

Pier Datema (links) en Jan van der Graaf werden beiden vanwege hun raadswerk benoemd tot Lid in de Orde van Oranje Nassau.
Foto: George Nusmeijer

ENSCHEDE - Met de gloednieuwe veertien raadsleden zit het goed, zo blijkt uit hun geloofsbrieven. Zij die voor hen plaatsmaken namen gisteren officieel afscheid van de gemeenteraad. Ze werden bedankt voor bewezen diensten, Jan van der Graaf en Pier Datema zelfs uit naam van de koningin. Het was een afscheid in 'wisselende vreugde', zoals burgemeester Peter den Oudsten het tijdens deze afscheidsvergadering verwoordde, zes dagen na de verkiezingen.
Raadsleden als Diet Boes en Gerrit Jan van der Veen (beiden CDA) hadden graag in de raad verder gewild, maar vielen net buiten de boot doordat een partijgenoot dankzij voorkeurstemmen hen voorbij ging. Ze hebben nog kans als het CDA in het college komt met één (Boes) of twee (Van der Veen) wethouders. Ook zuur was de uitslag voor Mariska van Heijster van GroenLinks, die ruim tien stemmen tekort kwam voor een zetel. Al kan zij ook nog hoop houden dat haar partij een wethouder levert.

Anderen wisten al voor de verkiezingen waar ze aan toe waren. Bij de ChristenUnie hadden de 69-jarige Jan van der Graaf, met zijn vier periodes nestor van de raad, en Pier Datema (70 jaar) al van tevoren aangegeven te stoppen. Vanwege hun lange staat van dienst, ook buiten de raad, werden beiden tijdens de vergadering benoemd tot Lid in de Orde van Oranje Nassau.

En dan waren er nog hele fracties die dankzij te weinig stemmen helemaal niet meer terugkomen in de raad, zoals de Stadspartij. Den Oudsten noemde dat 'zuur'. 'Hij is een bijzonder raadslid, wat u ook van de inhoudt vindt', aldus Den Oudsten tegen de raadsleden over voorman Hans Hofte. 'Hij was veel op pad en beheerste de e-mail als geen ander.'

Beppie Liedtke en Yacemin Cegerek, die zich afgelopen periode afsplitsten van Burgerbelangen, gaven voor de verkiezingen aan niet terug te keren. Liedtke schudde dan ook met haar hoofd, toen Den Oudsten zei dat ze het betreurt dat ze haar zetel moet inleveren. De twee vrouwen gaan overigens niet verloren voor de lokale politiek. Een dag na de verkiezingen zijn ze beiden lid geworden van de PvdA, waarvoor ze zich actief willen gaan inzetten, zeggen ze na afloop. 'Dat ik nu geen raadslid meer ben wil niet zeggen dat ik mijn maatschappelijke betrokkenheid verlies', aldus Cegerek.

In totaal veertien leden namen gisteren afscheid en voor allen had Den Oudsten een persoonlijk woord. Daarnaast roemde hij de 'buitengewoon constructieve manier' waarop de raad als geheel de afgelopen periode heeft gewerkt. 'Het ging er weleens scherp aan toe, soms te scherp, maar het kwam meestal weer goed.' De afgelopen vier jaar werd voor het eerst gewerkt volgens het duale systeem, dat voor een levendiger politiek moet zorgen. Volgens Den Oudsten was dat nog vooral een kwestie van 'zoeken en tasten'.

Archief > 2006 > maart