Brede inspraak invulling schouwburg

donderdag 16 maart 2006 12:15

Uit: Tubantia van donderdag 16 maart 2006.

ENSCHEDE - Het nieuwe college van Burgemeester en Wethouders zwengelt een brede maatschappelijke discussie aan over de invulling van het gebied van de Twentse Schouwburg. De schouwburg staat op een super-a-locatie in de binnenstad. 'We moeten heel erg goed nadenken wat we op die plek willen als de schouwburg straks is verhuisd naar het Muziekkwartier', zegt E. Helder, demissionair stadsdeelwethouder Centrum.
Helder is warm voorstander van een open gedachtenwisseling over de toekomstige invulling en bestemming van het schouwburgperceel met de Enschedese bevolking. 'Binnen bepaalde kaders', benadrukt de bestuurder, waarmee hij met name doelt op de al ingeschatte minimum opbrengst van gebouw en ondergrond. Dat bedrag is namelijk al verwerkt in de begroting van het Muziekkwartier.

Vanuit de politiek worden al verschillende bestemmingen geopperd, maar Helder hecht in dit geval ook zeker aan de stem des volks. Relevante vragen zijn: moet de middenzaal overeind blijven? Moet er een doorbraak komen van de Langestraat naar de Walstraat? Komt een projectontwikkelaar of horecagigant in beeld?

In april wordt een aftrapbijeenkomst gehouden met tal van betrokken partijen, waaronder ondernemers, horeca, bewoners, en corporaties. In juni moet de brede maatschappelijke in gang worden gezet. Het ligt voor de hand daar het daarin niet alleen gaat over het gebied van de schouwburg, maar ook over de naastgelegen panden (van deze krant, I&O en Hallfords).

ChristenUnie: projectmatig aanpakken
De toekomst van de Twentse Schouwburg houdt ook de politieke partijen bezig. Nadat eerder PvdA-leider M. van Hees ervoor pleitte om van de leegkomende schouwburg een debat- en congrescentrum te maken, doet nu ook T. de Weger (ChristenUnie) een duit in het zakje. In de nieuwsbrief van zijn partij stelt de (demissionaire) wethouder voor om het gebied tussen de Klokkenplas en de Walstraat projectmatig aan te pakken.

Concreet denkt hij aan het overhevelen van Jazzpodium De Tor, Jeugdtheater Sonnevanck en het Vestzaktheater naar de kleine zaal van de schouwburg. Daarnaast zou deze accommodatie ook nog gebruikt kunnen worden voor congressen, debatten en gemeentelijke ontvangsten.

De Weger ziet zijn voorstel als een aanvulling op de PvdA-suggestie. 'De grote schouwburgzaal gaat er straks in elk geval af. Op die plek zou heel goed een passage kunnen komen.'

Archief > 2006 > maart