Digitale muntmeter voor energie helpt schuld voorkomen

vrijdag 17 maart 2006 12:13

Uit: Trouw van vrijdag 17 maart 2006.

door Onno Havermans

Een prepaidmeter stelt huishoudens in staat het verbruik van gas en elektriciteit bij te sturen. De testfase belooft veel. Geen jaarnota, dus geen verrassingen achteraf. En minder afsluitingen. Tymon de Weger kijkt uit naar de proef van Stadsbank Oost Nederland en Essent. Vijftig klanten in Twente en de Achterhoek gaan vanaf mei een kwartaal lang gebruik maken van een prepaidmeter om zo grip te krijgen op hun energierekening. „De Stadsbank helpt zo’n 3400 huishoudens per jaar om uit de financiële sores te komen”, aldus de Enschedese wethouder. „Maar als gas en elektra worden afgesloten, lopen hun schulden verder op. Daar hebben wij dus last van.”
Bij een prepaidmeter, die Essent plaatst in combinatie met een dubbele energiemeter voor piek en daltarief, kan geen betalingsachterstand ontstaan. „Is het geld op, dan gaat het licht uit, maar de klant wordt niet afgesloten”, zegt woordvoerder Maarten Thijs. „De klant kan zijn verbruik en tegoed 24 uur per dag in euro’s aflezen. En de leverancier kan zien wat iemand doet en adviezen geven voor besparing, bijvoorbeeld als iemand ’snachts de verwarming aan laat staan.”

Bij een gewone meter kan gemakkelijk betalingsachterstand ontstaan omdat de nota pas achteraf komt. Afsluiting is dan bijna onvermijdelijk door de splitsing tussen leverancier en netwerkbeheerder. „Als de leverancier het contract opzegt wegens wanbetaling, moet de netwerkbeheerder wel afsluiten. Zo is de wet. Met de prepaidmeter loop je geen risisco dat je de leveringsovereenkomst verliest en dus kun je ook niet worden afgesloten.”

De proef in Oost-Nederland moet aantonen of de praktijk er echt zo rooskleurig uitziet. Wethouder De Weger is optimistisch. „Het mes snijdt aan twee kanten: het prepaidsysteem voorkomt afsluiting en maakt mensen energiebewust. Het helpt bij het leren omgaan met geld en sluit aan bij de budgetrekening die wij voor veel klanten afsluiten. Daarop kun je niet rood staan, op is op. Zo werkte het ook bij de muntmeter van vroeger. Nu doen we het digitaal, langs de moderne weg.”

Het wordt zijn laatste klus is als wethouder, nu zijn ChristenUnie na verlies bij de raadsverkiezingen niet terugkeert in het college van b. en w. van Enschede, en De Weger dus ook moet plaatsmaken als voorzitter van de regionaal opererende Stadsbank. Een mooi slot, want met de ’pilot’ haalt de overheid ook de banden aan met de energieleverancier, die in het oosten van Nederland nog altijd vier op de vijf huishoudens als klant heeft, zegt hij.

Essent verwacht dat de introductie van prepaidmeters bijdraagt aan een vermindering van het aantal klanten met betalingsachterstand. „Gas en stroom is er altijd. Je betaalt pas achteraf, dus kunnen de kosten oplopen”, zegt Thijs. „Als leverancier sturen we eerst een betalingsherinnering, vervolgens een aanmaning, dan een incassobureau en uiteindelijk is het einde levering. Maar dan beginnen klanten pas te bellen en horen wij voor het eerst iets van hun persoonlijke omstandigheden. Nu hadden we door ervaring al geleerd dat mensen met een betalingsachterstand hun post niet lezen, dus gaan we hen nu bellen. Een vondst van niks, maar het heeft een gigantische uitwerking. Die hopen we met de prepaidmeters opnieuw te bereiken.”

Slimme meters wachten nog op besluit over splitsing
De prepaidmeter is een verfijnde uitvoering van de ’slimme meter’, die minister Brinkhorst van economische zaken op korte termijn in Nederland wil invoeren. Die digitale meter moet in elk geval op afstand bestuurbaar en afleesbaar zijn, maar over de precieze toepassing en wie verantwoordelijk wordt voor plaatsing bestaat nog geen overeenstemming. De netwerkbeheerders staan ook niet te trappelen, zolang ze met de minister in de clinch liggen over splitsing van de energiebedrijven.

Essent (2,5 miljoen klanten) heeft de prepaidmeters eerst uitgeprobeerd bij eigen personeelsleden. Rond de jaarwisseling begon een pilot met 250 ’gewone’ huishoudens in Heerenveen, Groningen en het Limburgs Landgraaf om te kijken hoe de prepaidmeter bevalt.

Concurrent Eneco (2 miljoen klanten) testte dat al een jaar eerder in Rotterdam-Zuid, waar 80 van de 100 deelnemers de meter nooit meer kwijt wil, zegt woordvoerder Cor de Ruijter. Inmiddels loopt de prepaidmeter van Eneco ook bij enkele tientallen klanten van de Rotterdamse sociale dienst. „De conclusie is nu al dat de meters daar zeer gewenst zijn”, aldus De Ruijter. „Maar we willen nog extra proeven doen. Tot dusver hebben we gewerkt met een kaart om de meter op te waarderen, maar dat moet ook telefonisch of elektronisch kunnen.”

Essent is al zover. Eneco gaat geen campagne voeren om de prepaidmeter aan de man te brengen, zegt De Ruijter. „Hij zal in de tweede helft van dit jaar beschikbaar komen, maar ik denk dat hooguit tienduizend klanten hem krijgen, de rest gaat aan de slimme meter.”

Archief > 2006 > maart