PvdA in zee met CDA en GroenLinks

zaterdag 18 maart 2006 12:13

De Partij van de Arbeid zet de collegeonderhandelingen voort met het CDA en GroenLinks. Dat deelde fractieleider Marijke van Hees zaterdag 18 maart jl. mee. GroenLinks houdt vast aan zijn standpunt tegen doorstart van de Luchthaven, maar legt zich neer bij een raadsmeerderheid. Daarmee vallen VVD en Burgerbelangen buiten de boot.

Ruk naar links
“Opvallend is, dat de PvdA door GroenLinks in de coalitie te halen duidelijk kiest voor een verdere ruk naar links,” oordeelt Tymon de Weger van de ChristenUnie. "En dat terwijl de PvdA zijn derde wethouder al lang heeft binnengehaald, daarmee de winst van 'links' verzilverend. Terwijl de uitslag van 7 maart anders aangaf: winnaars waren PvdA en SP en niet GroenLinks. De PvdA haalt daar de landelijke trend ‘van lokaal naar links’ bij, maar in Enschede was het toch juist de lokale partij Burgerbelangen, die zijn positie meer dan herwon.” De ChristenUnie had al eerder aangegeven, dat de uitslag wees op een coalitie van PvdA en CDA met Burgerbelangen.

Financieel geweten
“De keuze voor het CDA is verstandig,” aldus De Weger zaterdag in zijn commentaar op het verloop van de onderhandelingen. “Daarmee wordt de lijn van het afgelopen college voortgezet, houdt de PvdA het financiële geweten binnen en wordt recht gedaan aan de vele overeenkomsten tussen beide partijprogramma’s.” Met het CDA besprak de PvdA met name de zorg over financiële dekking van alle door de PvdA geuite wensen.

Groene punten
De eerste voorkeur van de ChristenUnie lag niet bij een college met GroenLinks. Maar nu de Luchthaven geen belemmering meer vormt, is deelname van de groenen aan een college niet onoverkomelijk, aldus Tymon de Weger. “Wij feliciteren GroenLinks, dat zij nu in de volgende ronde zijn beland. Wij zijn heel benieuwd, ook vanuit onze partij, welke groene punten GroenLinks uit de onderhandelingen gaat slepen.”

Sociaal economische ontwikkeling
“Met de VVD zullen wij een college PvdA-CDA-GroenLinks blijven herrinneren aan de noodzaak tot nauwe afstemming met het bedrijfsleven over de sociaal economische ontwikkeling van onze stad.”

Zes, geen vijf wethouders
Met andere partijen adviseerde de ChristenUnie met klem te blijven uitgaan van zes wethoudersposten. De PvdA gaf nu aan met CDA en GroenLinks ook de variant 3-1-1 te willen bespreken, met vijf wethouders dus. “Zes wethouders zijn nodig omdat er veel werk in de stad, maar met name ook in Den Haag te doen is. Bovendien geven zes wethoudersposten in een 3-2-1-verdeling een veel betere machtsverdeling binnen het college. En met voldoende tegenwicht tegen een al te dominante PvdA,” aldus Tymon de Weger van de ChristenUnie.

Naluisteren
PvdA, CDA en GroenLinks praten nu verder over een collegeakkoord, portefeuilles en tenslotte over kandidaten voor het wethouderschap. Mogelijk volgende zaterdag doen zij weer in het openbaar verslag van de vorderingen. De Weger uitte zijn tevredenheid over de open manier, waarop de onderhandelingen naar de andere raadsfracties en de Enschedese samenleving worden bekendgemaakt. De bijeenkomst van zaterdag 18 maart is na te luisteren via internet: www.enschede.nl, doorklikken onder het kopje ‘Collegeonderhandelingen’.

Archief > 2006 > maart