Nieuwsbrief 6-12

• Agenda
  • Colofon

Een nieuwe fractie!

Zoals al eerder in deze nieuwsbrief gemeld, is Tymon de Weger wethouder geworden in Utrecht. Voor hem een hele mooie kans en mogelijkheid. Wij feliciteren hem dan ook van harte hiermee en wensen hem Gods zegen en veel wijsheid toe in zijn nieuwe baan. Voor onze fractie verandert er met het vertrek van Tymon het een en ander. We zullen nu met een jonge maar ervaren fractie aan de slag gaan en zijn blij dat dit mogelijk is. In de komende periode zullen Bernard Veldkamp en Jurgen van Houdt samen met Hadassa Meijer namelijk de boodschap van de ChristenUnie gaan uitdragen.

Bernard Veldkamp

Bernard is 32 jaar en werkzaam bij de UT. Hij is getrouwd met Rolinda. Samen hebben zij twee zoontjes. Bernard draait al vanaf 1999 mee in de fractie en verving in 2004 Hadassa Meijer tijdens haar zwangerschapsverlof. Hij is door de fractie gekozen als fractievoorzitter en zal zich gaan bezighouden met de fysieke en de economische pijler en stadsdeel Zuid.

Jurgen van Houdt

Jurgen is 25 jaar en woont van jongs af aan in Enschede. Hij is onlangs afgestudeerd aan de UT als Bestuurskundige en studeert Rechten aan de Universiteit van Amsterdam. Hij draait sinds 2001 mee in de fractie. Jurgen zal zich bezig gaan houden met de stadsdelen Oost, West en Centrum. Hij is daarnaast technisch voorzitter en verzorgt de communicatie.

Verdere verdeling

Om de portefeuille verdeling verder compleet te maken: Hadassa Meijer blijft zich bezighouden met de sociale portefeuille, met enkele overlappingen met economie, en stadsdeel Noord. Han ter Horst en Wim Tekkelenburg draaien daarnaast als penningmeester en secretaris van de fractie mee.

Wij feliciteren Bernard met zijn fractievoorzitterschap en benoeming tot raadslid en Jurgen met de benoeming tot commissielid en wensen hun Gods zegen toe bij hun werk.

Namens de fractie, Hadassa Meijer, raadslid

h.meijer@enschede.nl

Ophef over cartoon

Dat Tymon de Weger wethouder is geworden in Utrecht, is niet onopgemerkt voorbij gegaan. Er werd uitgebreid aandacht aan besteed in de media. Zelfs het 8-uur journaal werd gehaald.

Toch was niet alle aandacht even geslaagd. Op 22 april stond er een cartoon in TC Tubantia waarin de tekenaar een verbinding legde tussen de opstanding van Jezus Christus en het nieuwe wethouderschap in Utrecht. Deze link was ongepast en beledigend. Tymon de Weger heeft daarom contact opgenomen met de stadsredactie en hen verzocht om een rectificatie te plaatsen. De ChristenUnie is blij met het artikel in TC Tubantia, dat ingaat op onze bezwaren en waarin redactie aangeeft het te betreuren dat onze gevoelens gekwetst waren.

Bernard Veldkamp, fractievoorzitter

b.p.veldkamp@enschede.nl

Stadsbedrijf

De laatste tijd stond er verschillende malen iets in de TC Tubantia over de oprichting van het stadsbedrijf. Zo stond er een bericht in dat het op de hoogte stellen van de betreffende ambtenaren niet goed was gegaan. De ambtenaren voelden zich hier door zo gebruuskeerd dat zij maandag 1 mei zijn gaan demonstreren.

Het fout lopen van de communicatie heeft de ChristenUnie zeer verbaasd, aangezien wij in een eerdere informatiebijeenkomst aandacht hebben gevraagd voor de communicatie naar de betreffende personen toe. De wethouder heeft toen aangegeven dat hier met zorg mee zou worden omgegaan.

Wij hebben dan ook de volgende vragen aan het college gesteld:

1. Wat is er nu precies gebeurd de afgelopen weken. Hoe is de communicatie naar de ambtenaren toe verlopen?
  2. Waar is het precies mis gegaan?
  3. Wat wordt er ondernomen om het vertrouwen te herstellen?
  4. Wat wordt er gedaan om in de toekomst niet weer dezelfde fout te maken?

Het gaat om mensen waar wij zorgvuldig mee om dienen te gaan.

De wethouder heeft hier tijdens de raadsvergadering van 8 mei op geantwoord. Hij heeft aangegeven dat er alles aan wordt gedaan om in de toekomst zorgvuldiger te communiceren met het personeel. Binnenkort zal er DV opnieuw over het stadsbedrijf worden gedebateerd. Wij houden u hierover middels deze Nieuwsbrief op de hoogte.

Hadassa Meijer, raadslid

h.meijer@enschede.nl

'Enschede zal De Weger nog missen'

Hoofdredacteur Han Pape van De Roskam, weekblad voor Twente, analyseerde onder de koppen "Emotie met dank aan Tymon de Weger" en "De koningin van Enschede verliest grote tegenstrever aan Utrecht" het raadsdebat over het coalitie-akkoord tussen PvdA, CDA en GroenLinks. Volgens Pape zal Enschede De Weger, als onbetwiste oppositieleider, nog missen. U kunt dit interessante artikel verder lezen op de website: www.enschede.christenunie.nl

Burgerforum Kiesstelsel

Waarschijnlijk is het u niet ontgaan, maar er is in Nederland een nieuw fenomeen. Het Burgerforum Kiesstelsel. Een van de speeltjes van D’66 naar het zich laat aanzien. Minister Pechtold, o.a. van Bestuurlijke vernieuwing, heeft het burgerforum ingesteld. Als opdracht kreeg het forum mee te kijken welk kiesstelsel het beste bij Nederland past. Dus niet, wat sommigen nu al luid beweren, de opdracht om een nieuw/ander kiesstelsel in te voeren. Wanneer blijkt dat het huidige kiesstelsel het beste is voor ons land dan zal dat gewoon zo blijven. Overigens buigt het forum zich alleen over het kiezen van de Tweede Kamer.

De cursus

Omdat van de 140 geselecteerden maar bitter weinig personen verstand hebben van het onderwerp is er de eerste bijeenkomsten veel tijd en energie gestoken in de theorie. Wat is een kiesstelsel eigenlijk? Welke onderdelen maken deel uit van een kiesstelsel? Hoeveel kiesstelsels zijn er eigenlijk? Wat zijn de voor- en nadelen van ieder kiesstelsel? Zomaar een greep uit de vragen die beantwoord moeten worden wil je tot een goed advies komen.

Een kiesstelsel is de manier waarop de stemmen van de burgers vertaald worden naar zetels in de Tweede Kamer. Een kiesstelsel bestaat grofweg uit een drietal bouwstenen: districten, stemprocedure en stemformule.

Districten:

Op dit moment hebben we in Nederland één district. Een mogelijkheid zou zijn om meerdere districten te genereren. Voordeel hiervan is dat de gekozen politici duidelijker aan een district verbonden zijn. Verder kan een district meervoudig (dat betekent dat een district meerdere zetels krijgt) of enkelvoudig (een district krijgt één zetel) zijn.

Stemprocedure:

In Nederland stemmen we op personen. De partij levert een lijst van kandidaten aan die op volgorde van geschiktheid gepresenteerd wordt. Maar de kiezer kan deze volgorde doorbreken middels het uitbrengen van voorkeursstemmen. Feitelijk is het zo dat wij vaak de lijsttrekker stemmen, die krijgt dus de meeste voorkeursstemmen. De huidige procedure heet het open lijstenstelsel. Duidelijk zal dan zijn dat er een gesloten lijstenstelsel is, dat houdt in dat de partij een lijst van geschikte kandidaten maakt, en de kiezer kan alleen op de partij stemmen. Heeft de partij genoeg stemmen dan begint de afvaardiging boven aan de lijst totdat alle beschikbare zetels voor de partij bezet zijn. In de procedure groep lijsten is er ook nog het vrije lijstenstelsel. De kiezer mag meerdere stemmen uitbrengen. Op kandidaten van dezelfde of van verschillende partijen. De 'voorkeurstemmen' hebben invloed op de uiteindelijke volgorde van de lijst en dus op welke kandidaten er verkozen worden.Tegenover de lijsten staat het stemmen op personen. Alle kandidaten moeten zelfstandig voldoende stemmen halen om een zetel te krijgen. Meeliften op het overschot aan stemmen van een partijgenoot is dus niet mogelijk.

Stemformule:

In Nederland hebben we op dit moment het systeem van evenredige vertegenwoordiging. Als een partij 5 % van de stemmen haalt dan krijgt een partij ook 5% van de zetels. Naast deze formule bestaat er nog de formule van relatieve meerderheid. De partij met de meeste stemmen wint alle zetels, zelfs als het percentage van de behaalde stemmen onder de 50% plus 1 blijft. Naast de relatieve meerderheid is er nog de absolute meerderheid, de partij met 50% plus 1 van de stemmen wint alle zetels. In dit geval is er vaak een tweede ronde nodig, dan wel een eerste ronde met meerdere kiezersvoorkeuren.

Kiesstelsel-families

Hoeveel kiesstelsels zijn er? In principe oneindig veel. Van de genoemde bouwstenen is een scala aan combinaties mogelijk. Wel is er een onderverdeling te maken in “families” alhoewel daar ook niet altijd een duidelijke grens tussen is:

• Relatieve Meerderheid in enkelvoudige districten
  • Absolute Meerderheid in Enkelvoudige Districten
    • Twee ronden
    • Enkele overdraagbare stem in enkelvoudige districten
  • Enkele overdraagbare stem in meervoudige districten.
  • Evenredige stelsels met lijsten
  • Gemengde stelsels

1. Het Canadese systeem. Elk district levert een kandidaat. Deze kandidaat moet gewoon de meeste stemmen halen.

2. Elk district levert een kandidaat op basis van absolute meerderheid. Dit kan door twee rondes te organiseren (Frankrijk) voor het geval er in de eerste ronde geen kandidaat met absolute meerderheid is, dan wel de kiezer in de eerste ronde direct al de mogelijkheid te geven de kandidaten op volgorde van gewenstheid te plaatsen (Australië).

3. Het Ierse systeem. Elk district mag meerdere kandidaten leveren. De kiezer mag direct de kandidaten nummeren op gewenste volgorde.

4. Het Nederlandse systeem, al dan niet met het gebruik van districten.

5. Het Duitse systeem, een landelijke stem en een districtstem. De landelijke zetels worden eerst gevuld met districtskandidaten, daarna wordt er aangevuld vanuit een landelijke lijst. Wanneer er landelijk niet genoeg zetels behaald zijn om alle districtskandidaten te plaatsen worden er gewoon meer zetels geplaatst.

Regiobijeenkomsten

Voor Overijssel zijn er twee regiobijeenkomsten gepland. Op 6 juni zijn we in Enschede. Schouwburg Podium Twente. Op 13 juni zijn we in Zwolle. Nieuwe Buitensociëteit. Beide avonden vangen aan om 20:00 uur en duren tot 22:00 uur.

Contact

Wanneer u meer wil weten over het Burgerforum Kiesstelsel kunt u terecht op de website: www.nederlandpraatmee.nl. Uiteraard kunt u ook de regiobijeenkomst bezoeken om met de burgerforumleden in discussie te treden. Ook kunt/mag u mij gerust mailen. Daarnaast ben ik natuurlijk ook persoonlijk hierop aanspreekbaar.

Peter-Jan van Tuil, lid Burgerforum Kiesstelsel

p.tuil@burgerforumkiesstelsel.nl

Bekijk onze website

Op www.enschede.christenunie.nl vindt u een schat aan informatie over de activiteiten van de fractie en het bestuur van de ChristenUnie in Enschede. Maar ook gebedspunten, standpunten en een rijk archief.

We houden de website voortdurend actueel. Surf regelmatig naar www.enschede.christenunie.nl, blijf op de hoogte van ons werk en denk met ons mee.

Redactie Nieuwsbrief

Contact

Internet

Colofon

De Nieuwsbrief ChristenUnie Enschede is een uitgave van de gemeenteraadsfractie van de ChristenUnie in Enschede. © Overname van artikelen met bronvermelding toegestaan.

Archief Nieuwsbrief
De verschenen Nieuwsbrieven zijn op internet te vinden op: www.enschede.christenunie.nl

Aanmelden (gratis) abonnement Nieuwsbrief
Wilt u zich aanmelden voor een gratis abonnement op deze Nieuwsbrief? Vul eenvoudig uw emailadres in op onze website
www.enschede.christenunie.nl in de rubriek Nieuwsbrief, rechtsonderaan op de startpagina.

Archief > 2006 > mei