Start tweede ronde informatieproces gemeente Enschede

20140410 raadszaal enschededonderdag 10 april 2014 18:14

via www.enschede.nl

Afspraken gemaakt over bijeenkomsten en onderwerpen

De tweede fase van het informatieproces is woensdag van start gegaan met een procedurele bijeenkomst van de onderhandelaars van de voorgestelde coalitie (D66, BurgerBelangen Enschede, CDA, VVD en ChristenUnie). In deze bijeenkomst zijn afspraken gemaakt over de volgorde en het aantal bijeenkomsten én is verkend welke onderwerpen in deze bijeenkomsten behandeld dienen te worden. De bijeenkomst is door de deelnemers als constructief en open ervaren.

Aan de partijen is gevraagd om na te denken over een aantal onderwerpen, waaronder: Waar kunnen de inwoners van Enschede de gemeente op aanspreken? Wat is een logische portefeuilleverdeling? Op welke manier wordt de gemeente financieel solide? Hoe wil men invulling geven aan de participatiesamenleving en hoe denkt men vorm te geven aan de extra taken die op de gemeente afkomen in het licht van de decentralisaties? Ook is er gesproken over de aandacht voor wijken en dorpen. De antwoorden op deze vragen zijn van belang om de inhoudelijke agenda van de bijeenkomsten op te kunnen stellen.

Het informatieproces is openbaar. Indien geïnteresseerden de bijeenkomsten bij willen wonen, zijn ze welkom bij de Griffie in het stadhuis, de vergadering wordt ook live gestreamd. Een uitzondering op de openbaarheid wordt gemaakt als het gaat om vertrouwelijke financiële informatie, bijvoorbeeld zoals in het geval van het Grondbedrijf, vastgoedbedrijf en Vliegveld Twente. Deze bijeenkomsten zijn niet openbaar om de belangen en financiële positie van betrokken partijen niet te schaden.

Het streven is om op 24 april deze tweede informatieronde af te ronden en de formatieperiode te kunnen beginnen met de benoeming van een formateur.

De eerstvolgende bijeenkomst is gepland op

• Datum: vrijdag 11 april
  • Tijdstip: 11:00 uur tot 15:00 uur