Reactie ChristenUnie op verslag informateur - 7 april 2014

Jurgen1657D-300dpimaandag 07 april 2014 21:15

Dank u voorzitter. Allereerst willen wij onze dank uitspreken aan het adres van de informateur voor haar eerste verslag. Niet alleen zij, maar ook wij hebben het gesprek met haar als open en constructief ervaren. Wij herkennen veel hiervan terug in het verslag en kunnen ons dan ook in grote lijnen hierin vinden.

Beste collega raadsleden, Enschede moet de komende periode hard verder werken aan de sociale en economische structuur van de stad. Financieel solide, zorgen voor dat wat kwetsbaar is en stimuleren van de werkgelegenheid is van cruciaal belang. Daarnaast dienen we duurzaam te investeren in onderwijs, zorg en technologie. Maar ook in het Midden- en Kleinbedrijf. Hoewel we er verschillende ideeën over zullen hebben hoe, moeten we met elkaar er deze periode echt voor gaan om van die lage plek op de sociaal-economische index af te komen.

Politiek Enschede, met als hoogste orgaan deze gemeenteraad, staat de komende jaren voor een grote opgave. Er komt van alles op ons af, alleen al als we kijken naar de drie decentralisaties op het gebied van zorg, jeugd en arbeidsmarkt. Daarom hebben wij bij de informateur gepleit voor een stabiele en brede coalitie met voldoende draagvlak, waarbij er ruimte is en  blijft voor een constructieve oppositie om de coalitie scherp te houden en samen de schouders eronder te zetten. Verder hebben wij gepleit voor een coalitie die, op basis van vertrouwen, stabiliteit en een constructieve houding, als onderdeel van een betrouwbare overheid, de bestuurlijke lijn met nieuwe accenten kan voortzetten en met lef en vernieuwingen de uitdagingen waar onze stad voor staat te lijf durft te gaan.

Voorzitter, de ChristenUnie stelt vast dat de informateur in haar verslag erin is geslaagd om een mogelijkheid voor de vorming van zo´n stabiele combinatie van vijf partijen te vinden. Wij missen op dit moment echter nog wel een verkenning van de programmatische overeenstemming tussen partijen. Dat zou wat ons betreft een goede volgende stap zijn.

Wij kunnen ons daarbij vinden in een semi openbaar proces, openbaar waar het kan, vertrouwelijk als het moet, om in alle openheid te komen tot een open coalitie waar ook de partijen die nu niet direct aan tafel zitten de mogelijkheid krijgen om hun input te blijven leveren.

Wij vinden het belangrijk dat het nieuwe college een open houding naar de samenleving en de gemeenteraad heeft. Daar past een akkoord op hoofdlijnen bij. Er moet ruimte blijven voor inbreng van zowel college- als oppositiepartijen en ruimte om te luisteren naar geluiden vanuit de samenleving.

Beste collega´s, met dankbaarheid heeft de ChristenUnie kennisgenomen van het feit dat wij door vrijwel alle partijen zijn genoemd als potentiele coalitiepartner. Wij zien dit als een uiting van het feit dat onze stabiele en betrokken inzet in de achterliggende periode door u is gezien en wordt gewaardeerd. Wij zijn vereerd dat u ons deze verantwoordelijkheid toevertrouwd en dat de formateur in haar verslag ons als vierde partij toevoegt aan de romp, ik spreek liever niet van de as, van D66, BBE en CDA.

Wij willen de komende raadsperiode opnieuw dienstbaar zijn aan de Enschedese samenleving. Dat kan in de oppositie, maar dat kan ook in de coalitie. Nu uit het verslag van de informateur blijkt dat onze deelname nodig is voor een stabiele sociale, want dat is christelijk ook, liberale coalitie, gaan wij deze roeping en verantwoordelijkheid niet uit de weg. Dank u wel.

Jurgen van Houdt, fractievoorzitter

Archief > 2014 > april