Fractie bezoekt avond over de bescherming van Aramese christenen

20140308 ABMzaterdag 08 maart 2014 17:30

Op vrijdagavond 7 maart 2014 organiseerde de Aramese Beweging voor Mensenrechten (ABM) i.s.m. de Aramese vereniging in Oldenzaal (Savo) een informatie / interactiebijeenkomst over de rol van de Europese Unie en de Nederlandse regering bij de bescherming van de Aramese christenen in het Midden-Oosten. Namens de ChristenUnie Enschede waren onze raadsleden Jurgen van Houdt en Wim Tekkelenburg hierbij aanwezig.

Voor de vijfde keer bracht de Aramese Beweging voor Mensenrechten een jaarlijkse rapportage uit over de mensenrechtensituatie van Aramese christenen in het Midden-Oosten. Vanwege een grote hoeveelheid activiteiten in 2013 over Syrië, heeft ABM deze traditie toen kort moeten onderbreken en vandaar dat de Mensenrechtenrapportage die op 7 maart 2014 gepresenteerd werd het jaar 2012 en 2013 bestrijkt. Uit de Mensenrechtenrapportage blijkt dat in de loop van die periode Aramese christenen in met name Syrië van “gewoon” burgerslachtoffer in de daar woedende oorlog steeds meer specifiek doelwit zijn geworden in een steeds religieuzer wordende strijd. Ook in de buurlanden Irak en Turkije loopt specifiek geweld tegen de daar levende Aramese christenen de laatste maanden erg op en nemen uitspraken van extreem-islamitische leiders tegen christenen toe.

Na de presentatie van de Mensenrechtenrapportage door Aziz Beth Aho, voorzitter van de Aramese Beweging voor Mensenrechten, werd hierop gereageerd door VVD-Tweede Kamerlid Han ten Broeke en ChristenUnie EU-parlementslid Peter van Dalen. Hierna gingen de inleiders met elkaar en met de zaal in discussie over de vraag wat Nederland en de EU kunnen doen om de bedreigde Aramese christenen in Turkije, Irak en Syrië te helpen. Al met al een boeiende en leerzame avond.

Archief > 2014 > maart