ChristenUnie Twente reikt ChristenUniek waarderingsprijs uit

dinsdag 21 december 2010 20:48

De ChristenUnie fracties uit Twente hebben de eerste ChristenUniek Twente waarderingsprijs toegekend aan de stichtingen Welcome Again Veterans en Viering nationale feestdagen uit Holten. De wijze waarop deze stichtingen de herinneringen aan de tweede wereldoorlog levend houden, met name bij de jeugd is indrukwekkend. Dit is elk jaar weer duidelijk te merken op kerstavond, als de Holtense schoolkinderen bij alle graven van gevallen Canadese soldaten een brandende kaars plaatsen.

De Stichting Welcome Again Veterans  is opgericht in 1989. Vanaf 1990 organiseert Welcome Again Veterans programma's voor Canadese Veteranen en Regimenten die een bezoek aan ons land willen brengen. Een herdenking op de Canadese Begraafplaats in Holten is een centraal onderdeel van dit programma. Het huisvesten van de Veteranen en het maken van plaatselijke programma's wordt gedaan met behulp van meer dan 40 plaatselijke afdelingen in het oosten van ons land.

Welcome Again Veterans is betrokken bij en zorgt voor de financiering van de jaarlijkse herdenking voor en door schoolkinderen op 4 mei en de Kerstplechtigheid, waarbij de schoolkinderen op Kerstavond een brandende kaars plaatsen op de graven van de gevallen Canadese soldaten. De Stichting Viering Nationale feestdagen Holten organiseert met Welcome Again Veterans en de Holtense Scholen de herdenkingen op de Canadese oorlogsbegraafplaats. Al sinds 1991 wordt de begraafplaats op kerstavond door kaarsen in een indrukwekkend licht geplaatst. Heel bijzonder dat juist op deze plek, waar oorlogsslachtoffers liggen, die hun leven gaven voor onze vrede, de kerstgedachte aan De Vredesvorst, die Zijn leven voor de wereld gaf, samensmelten.

ChristenUnie Twente wil met het uitreiken van deze waarderingsprijs duidelijk maken dat het waardevol is om stil te blijven staan bij de verschrikkingen van de oorlog, daarbij de jeugd te betrekken en ook verder te kijken naar de toekomst. Met dit kleine gebaar, willen we de wens uiten dat het werk van deze stichtingen nog jaren door mag gaan en als voorbeeld voor anderen mag werken.

ChristenUnie Twente werkt samen met de Tweede Kamerfractie en de Statenfractie van Overijssel aan een waarde(n)volle samenleving. Om dit te benadrukken zal de eerste ChristenUniek waarderingsprijs door Arie Slob (Tweede Kamerfractie ChristenUnie), Gerjan Smelt en Bert Tijhof (ChristenUnie Twente)  overhandigd worden aan: de heer G.J. van ’t Holt (voorzitter Welcome Again Veterans) en Mevrouw M. Hanewinkel (stichting Vieringen nationale feestdagen Holten). De ChristenUniek waarderingsprijs zal na afloop van de officiële bijeenkomst  uitgereikt worden tijdens een bijeenkomst met genodigden. Informatie over ChristenUnie Twente of de ChristenUniek Twente waarderingsprijs kunt u vinden op de website: www.rijssen-holten.christenunie.nl

Archief > 2010 > december