Sloop grote zaal geslikt - TCTubantia 1-12-2010

woensdag 01 december 2010 17:31

Het aangepaste plan voor de oude schouwburg aan de Langestraat is voor de meeste raadsleden wel even flink slikken. In plaats van een ‘boekbeleving’ van Broekhuis in de grote zaal, wordt deze theaterzaal gesloopt en vervangen door een tuin.
Ook wethouder Marijke van Hees heeft wel drie keer moeten slikken bij het zien van het aangepaste plan voor de oude schouwburg aan de Langestraat. De grote zaal is geschrapt. Toch spreekt ze van best een mooi plan. „Maar we komen van een ander plan en dat is slikken”, zei ze gisteren in de Stadsdeelcommissie Centrum. In het aangepaste plan van de eigenaren van de schouwburg, Ons Huis en bouwer Van Wijnen, gaat Broekhuis in ruimte terug van 1500 naar 900 vierkante meter. Overeind blijft wel de bouw van een appartemententoren aan de kant van de
Walstraat, waar nu parkeerplaatsen bijkomen. Het nieuwe plan telt verder nog steeds horeca en kleine winkeltjes en nu dus de theatertuin op de plek van de te slopen zaal.
D66, ChristenUnie en PvdA zijn teleurgesteld over deze aanpassingen. „ Straks is de crisis voorbij en zijn we de grote zaal kwijt”, aldus Jürgen van Houdt (CU) die hecht aan de grote zaal. Het is voor de eigenaren geen optie: die zaal valt niet te exploiteren. VVD en Burgerbelangen vinden de reacties op de plannen wel heel erg negatief.

Archief > 2010 > december