Artikel 38 vragen ChristenUnie Enschede grensoverschrijdende spoorverbinding

woensdag 17 november 2010 21:22

De spooromgeving en het NS station van Enschede gaan in het najaar van 2012 compleet op de schop. Het station zal dan helaas enige weken buiten bedrijf zijn, maar deze ingreep zal het treinverkeer daarna sterk ten goede komen. Vanuit het westen wordt Enschede door de aanpassingen beter bereikbaar. Door het aanpassen van de capaciteit kan onder andere enkele minuten reistijd worden geboekt.

Het is ook de bedoeling dat vanaf najaar 2012 spoor 4 van station Enschede zal worden gebruikt voor treinverkeer vanuit het oosten, dus van en naar Duitsland. Hierdoor hoeven grensoverschrijdende treinreizigers niet meer via de spoorwegovergang om te lopen. Dat is winst, maar de knip in het baanvak zoals die er nu ligt, lijkt tot onze teleurstelling te worden gehandhaafd. Daarom hebben wij de volgende vragen aan het college:   

  1. Klopt het dat bij de grootschalige herinrichting van het emplacement op station Enschede de knip in het spoor richting Duitsland wordt gehandhaafd?
  2. Waarom wordt, nu toch de hele beveiliging, seinen en automatische treinbeïnvloeding volledig wordt herzien, niet gelijk ook de doorrijdmogelijkheid voor treinen vanuit Duitsland, Glanerbrug en Enschede De Eschmarke, richting Hengelo en vice versa gerealiseerd?
  3. Deelt u onze mening dat het later alsnog realiseren van deze doorgaande verbinding veel duurder is dan deze nu meenemen bij de grootschalige herinrichting van het emplacement van het station?
  4. Deelt u onze mening dat een doorgaande, grensoverschrijdende spoorverbinding vanaf 2012 zowel Enschede (niet meer volledig zijnde Wilminks “eindpunt van de trein”) als de regio Twente ten goede zou komen?
  5. Kent u de in de Tweede Kamer aangenomen motie Anker/Mastwijk (Kamerstuk 32351 nr. 8, 22-04-2010) waarin de regering wordt verzocht om in overleg met de grensregio’s, de vervoerders ter plaatse en de buurlanden, bij gepland groot onderhoud aan de beveiliging van grensoverschrijdende spoorlijnen de inbouw van ERTMS in de infrastructuur mee te nemen?
  6. Heeft genoemd overleg tussen de gemeente Enschede, de regio Twente, de provincie  en de minister inmiddels plaatsgevonden? Zo ja, wat zijn hiervan de resultaten? Zo nee, bent u bereid om op korte termijn (maximaal drie maanden inclusief terugkoppeling naar de raad) in overleg te gaan met de minister van Infrastructuur en Milieu om ervoor te zorgen dat in het najaar van 2012 met de herinrichting van het emplacement van station Enschede ook de doorgaande verbinding Hengelo-Enschede-Gronau wordt gerealiseerd?
  7. Wat is de stand van zaken van de kruisingsmogelijkheid Glanerbrug die noodzakelijk is om de reistijden op de verbinding Enschede-Gronau te verkorten? Bent u bereid om ook hierover met de minister in overleg te gaan om te kijken of dit project gelijktijdig kan worden gerealiseerd?
  8. Heeft u de grensoverschrijdende spoorverbinding Enschede-Gronau ingebracht in het landsdelig bestuurlijk overleg MIRT?
  9. Is het college tenslotte bereid om bij Pro Rail en NS aan te kaarten of het, gelet op de aanwezigheid van Saxion, de Universiteit Twente en andere onderwijsinstellingen in onze stad en de vele studenten die deze per trein bezoeken, wellicht ook nog mogelijk is dat de werkzaamheden niet in het najaar maar in de zomer van 2012 worden uitgevoerd, als er sprake is van een onderwijsvrije periode?

« Terug

Archief > 2010 > november

Geen berichten gevonden