Fractieoverleg op Locatie - 11-11-2010

lasonderkerkdonderdag 11 november 2010 21:13

Afgelopen donderdag 11 november j.l. heeft het fractieoverleg “op locatie” plaatsgevonden. Die avond waren we te gast in de Nederlands Gereformeerde Lasonderkerk, hoek Lasondersingel / Blijdensteinlaan. We werden welkom geheten door Herbert Jaspers en Tjalling Pol namens de Commissie van Beheer. Zij lieten ons via een rondleiding kennis maken met de resultaten van de verbouwingen en restauraties die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden. Na nieuwbouw achter de kerk, onderhoud van de kerk en aanpassing van het Interieur werd in de laatste fase de kerktoren onderhanden genomen. Ondanks een forse subsidie vanuit de provincie bleef er nog een belangrijk bedrag over dat door de Nederlands Gereformeerde Kerk zelf diende te worden opgebracht. De fractie van de ChristenUnie heeft de kerk gesteund bij haar verzoeken aan de gemeente Enschede om een bijdrage te leveren bij het zoeken naar de noodzakelijke dekking voor deze overgebleven kosten. Uiteindelijk heeft dit geleid tot een belangrijke financiële bijdrage vanuit de gemeente aan de Nederlands Gereformeerde Kerk.

Het totale resultaat mag er zijn na zoveel jaren. Deze kerk, die een mooie plaats inneemt aan det cultuurmijl, ligt er nu weer prachtig bij! De kerk, die onder monumentenzorg valt, heeft haar eigen karakter op een mooie wijze behouden. Als fractie hebben we met veel bewondering kennis genomen van het geleverde werk.

Nadat uiteindelijk de gerestaureerde toren nog even beklommen was (gelukkig nu weer veilig te doen, al blijft het hoog), kon de rest van de avond ons reguliere fractieoverleg in één van de nieuwe zalen van de Lasonderkerk plaatsvinden.

(zie ook de website www.ngkenschede.nl)

Henri de Roode

Archief > 2010 > november