Dé vraag: ‘Moet Enschede een dierentuin hebben?’ - Huis aan Huis 22-9-10

woensdag 22 september 2010 18:00

Vraag HaH: Vorige week nam je een kijkje in gbs de Bron waar de leerlingen hun Dierenpark Enschede presenteerden. Hoe serieus neem jij dat? En vindt jij dat Enschede een dierentuin zou moeten hebben? Zijn er nog dingen die je mist in Enschede?

Antwoord JvH: Dit soort plannen neem ik ontzettend serieus. Daarom zijn we ook naar hun presentatie wezen kijken. Het mooie hieraan is dat kinderen al op de basisschool leren mee te denken over hun stad, de mogelijke ontwikkeling daarvan en problemen die je daarbij tegenkomt. Wij zijn heel enthousiast over deze vorm van verhalend onderwijs: oplossingsgericht denken, concreet invullen hoe duur het is, waar het planologisch ingepast zou moeten worden. Dat was in ‘mijn tijd’ nog niet zo en was erg leuk om te zien.

Een dierentuin zou als toeristische attractie een belangrijke toevoeging kunnen zijn voor de stad. Een dierentuin is leuk en leerzaam. In de buurt hebben we alleen al wel dierentuinen in Duitsland. In Boekelo hebben we het geprobeerd, maar daar is het niet van de grond gekomen. Gezamenlijk met de kinderen zijn wij erachter gekomen dat een dierentuin wel veel geld kost en dat er zeker in de periode van bezuinigingen waar de gemeente voor staat, eerst flink gespaard zal moeten worden voor dit plan. Prachtig was het dat kinderen aangaven hun spaargeld hier wel voor in te willen zetten.

Wat missen we verder nog in Enschede? Goede vraag. De afgelopen jaren hebben we veel geïnvesteerd in stenen. Enschede is stad een geworden met veel voorzieningen. Wij vinden het belangrijk dat we investeren in het aantrekken van werkgelegenheid, die is erg laag in onze stad en regio. Daarnaast zullen we moeten blijven investeren in de sociale cohesie, het omzien naar elkaar, daarom zijn wij ook voor het behouden van de buurtkamers, maar ook kinderboerderijen en bibiotheken.

Archief > 2010 > september