Een diarree van flauwekul - TC Tubantia 07-07-2010

woensdag 07 juli 2010 23:27

Het lijkt een wedstrijdje wie de meeste beessies of juichbandjes heeft. Of iemand zich er volgende week nog iets van herinnert, telt niet. De gemeenteraad vergadert. Kampioen van de raadsvergadering deze maandag over de kadernota, waarin financieel onheil in de komende jaren doorklinkt, lijkt GroenLinks. De driemansfractie weet deze middag en avond twaalf veranderingen voor te stellen in moties en een amendement. Het hoofdthema is duurzaamheid. Op het eind staat de fractie met lege handen. Er is voor geen van haar voorstellen een meerderheid.

Dan pakt de evengrote SP, eveneens oppositiepartij, het slimmer aan. Iets bescheidener, met zeven moties en één amendement. Drie krijgen een raadsmeerderheid. De PvdA, als grootste partij in de raad, wil niet achterblijven en komt met voorstellen waar vrijwel iedereen, inclusief de wethouders, het mee eens zijn. ‘Overbodig’, ‘ Ik heb het u al toegezegd’ of ‘ Daar gaan we niet over’. Argumenten van wethouders hebben geen effect. PvdA-wethouder Marijke van Hees raakt zelfs geïrriteerd.

Wat heeft de diarree van 45 moties et cetera van alle partijen opgeleverd? Een berg papier over duurzaamheidsvoorstellen, extra onderzoeken naar bekende wegen, irritatie binnen de PvdA. Anneke Broekman ( VVD) en Jurgen van Houdt (CU) negeren het spelletje ‘ wie heeft de meeste’. Zij halen echter wel het meest van hun wensen binnen. Slim.

Archief > 2010 > juli