Afschaffing betaald parkeren op zondag dichtbij

dinsdag 22 juni 2010 07:00

Sinds de invoering van het betaald parkeren op zondag, als gevolg van een amendement van de toenmalige coalitiepartijen CDA, PvdA en GroenLinks, ondersteund door een grote meerderheid van de raad heeft onze fractie zich hard gemaakt voor afschaffing hiervan. De negatieve gevolgen, o.a. voor de centrumbewoners en kerkgangers, zijn hierbij door ons meermalen naar voren gebracht. we hebben dit niet alleen geroepen in de verkiezingscampagne, maar vervolgens ook aangegeven als voor ons essentieel punt in de eertse ronde van de collegeonderhandelingen.

Het mag dan ook duidelijk zijn dat de ChristenUnie zeer verheugd is over het voorstel om het betaald parkeren op zindag weer af te schaffen. We zijn blij met het voortschrijdend inzicht bij de collegepartijen om het mede door hen ingevoerde betaald parkeren op zondagen nu weer af te schaffen. Het toont aan dat het natuurlijk een onzinnig amendement was destijds, maar het toont ook aan dat het college en zoals maandagavond ook bleek de raad, bereid is gevonden om genomen besluiten die bij nader inzien onverstandig bleken, niet krampachtig te verdedigen en vast te houden, maar te herzien.

Na een positief besluit door de raad (het voorstel staat na de bespreking gister in de stedelijke commissie) geagendeerd als hamerstuk dient de wijziging nog te worden verwerkt in een door het college van B&W nieuw te nemen aanwijzingsbesluit parkeren. Pas nadat dit besluit is vastgesteld is de nieuwe regelgeving van kracht. Wij hebben de wethouder gevraagd inzicht te geven vanaf wanneer dit zal zijn. Dat zal over zo’n drie weken geregeld zijn gaf hij daarop aan. Wij zijn van mening dat het goed zou zijn wanneer er, mede gelet op de communicatie die vanuit de gemeente en in de media over de afschaffing van het betaald parkeren heeft plaatsgevonden, per direct niet meer tot handhaving van betaald parkeren op zondag over wordt gegaan. Uit de vele reacties die wij hebben binnengekregen blijkt dat men ervan uitgaat dat het betaald parkeren op zondag nu al is afgeschaft terwijl dat dus nog niet direct het geval zal zijn. De wethouder zegde toe dat er per direct alleen nog gehandhaafd zal worden op parkeerterreinen die met een slagboom worden afgesloten. Dan weet u in elk geval waar u de auto de komende drie zondagen niet neer moet zetten. Daarna kan het weer in heel Enschede  zonder te moeten betalen

Archief > 2010 > juni