Pleinpraat - TC Tubantia 12-06-2010

zaterdag 12 juni 2010 20:01

Zijn partij moest woensdag een zetel inleveren. Maar voor Jurgen van Houdt, fractievoorzitter van de ChristenUnie, was het ook om een andere reden een memorabel dagje. Met dank aan de regisseur van ‘Nederland Kiest’, het programma waarin de langzaam binnendruppelende verkiezingsuitslagen werden besproken en geanalyseerd.

Terwijl presentator Rob Trip collega Ferry Mingelen analyses liet maken, herkenden we op een tv- scherm achter de politiek verslaggever Van Houdt. Zichtbaar op zijn gemak was te zien hoe het jonge Enschedese raadslid, ergens in het land met een zaal vol partijgenoten, de uitslag tot zich nam. Vol zelfvertrouwen en genietend van een hete bitterbal. Toch maar eens even gebeld met Van Houdt om te horen hoe hij erin geslaagd is om zoveel primetime te bemachtigen.

Door puur toeval dus. Van Houdt was woensdag in Den Haag voor een bijeenkomst van zijn partij. Zonder dat hij dat in de gaten had, was hij in miljoenen huiskamers te zien. „Ik heb er ontzettend veel leuke reacties op gehad. Onder meer van Laurens van Lier (fractievoorzitter PvdA, red.), die wilde weten waar ik was.”

Maar de lol over zijn onverwachte tv-optreden was er gauw af. Bij terugkomst in de parkeergarage ontdekte Van Houdt dat zijn achterruit was ingetikt. Moest hij zonder tomtom, Red Bull en een hapje voor onderweg terugrijden naar Enschede. Het wakker blijven bleek gelukkig geen probleem. Sterker nog, in het holst van de nacht zag Van Houdt zich gedwongen om in Utrecht een vuilniszak te kopen om het raam te dichten. Anders was hij met een loopneus in Enschede aangekomen.

Archief > 2010 > juni