Input Van Houdt bij roze stadsdebat TC Tubantia

woensdag 26 mei 2010 23:15

1. ‘Enschede opent Roze’ draagt bij aan acceptatie van minderheden. Nee

Het evenement bevat wat de ChristenUnie betreft teveel entertainment. Er wordt een extravagant beeld geschetst. De vraag is of dit bijdraagt aan de acceptatie. Hiervoor is geen monoloog nodig, maar een dialoog waarin met respect naar elkaar wordt geluisterd. Ik denk dat men door dit evenement de mensen erachter niet écht leert kennen omdat men een stereotype beeld krijgt voorgeschoteld. Aan het extravagante van Enschede opent roze hebben wij geen behoefte. Er zal een stigmatiserende werking vanuit gaan en er zullen mensen aanstoot aan nemen. Het is voor ons belangrijk dat iedereen zich veilig en thuis voelt in onze stad.

2. Enschede kan zich beter profileren met festivals als ‘Het Glazenhuis’ en ‘TMF-Awards’. Ja

‘Enschede opent roze’ spreekt een kleinere groep mensen aan dan activiteiten als ‘Het Glazen huis’ en de ‘TMF-Awards.’ Deze zullen daardoor in belangrijkere mate bijdragen aan de verbetering van het imago van onze stad. Beide festivals zouden door heel Nederland live op radio en TV te volgen zijn.

3. ‘Enschede opent roze’ is overbodig, homo’s zijn al geaccepteerd. Ja

Als de doelstelling van het evenement acceptatie is van homo’s dan werkt de extravagantie erin averechts. Dat krijgen wij ook terug van homo’s in onze achterban. Het geeft een bepaalde beeldvorming over homo's met veel aspecten waar ik me helemaal niet mee kan indentificeren aangezien dat niks te maken heeft met mijn allerdaagse leven als homo, zei de landelijk voorzitter van contrario tegen me. Het was volgens ons beter geweest wanneer ook maatschappelijke zelforganisaties uit de kring van etnische minderheden en levensbeschouwelijke kringen, zoals Contrario, erbij waren betrokken zodat er meer dialoog ipv monoloog in het evenement had gezeten. Het stereotype beeld draagt niet bij aan acceptatie

4. 60.000 euro subsidie voor een feestje van een kleine groep, is veel te veel. Ja

Ja, wij vinden 60.000 euro subsidie voor dit extravagante, stereotype feest waarvan we het risico lopen dat het mensen uit elkaar drijft inderdaad te veel. Wat ons betreft was hier geen publiek geld naartoe gegaan. Dat hebben wij bij de besprekingen van het evenementenbeleid in de stedelijke commissie ook aangegeven. Er had met dit geld meer bereikt kunnen worden in het kader van acceptatie van minderheden. Ik denk dat wethouder Wallinga met zijn initiatief van het vooroordelenteam met mínder geld, op dit gebied méér heeft bereikt dan dat er nu met Enschede opent Roze zal worden bereikt.

5. Wat de Vierdaagse voor Nijmegen is, moet het travestietenfestival voor Enschede worden. Nee

De Vierdaagse van Nijmegen is voor een groter en breder publiek. Je moet focus hebben in datgene waarmee je je wilt profileren: smart city, goed onderwijs, techniek en innovatie. Wij moeten ons niet willen meten met Amsterdam. Als christen heb ik naastenliefde hoog in het vaandel staan. Het gebruik van het woord homo als scheldwoord op school en straat lijkt nog de normaalste zaak van de wereld. Dat zouden we moeten stoppen. Enschede moet een verdraagzame stad zijn tegen welk soort, ras of geloof ook. We moeten elkaar respecteren om wie en wat we zijn.

Archief > 2010 > mei