Jacco vraagt, Jurgen antwoordt - Huis aan huis 26-05-2010

woensdag 26 mei 2010 18:00

Elke werkdag stelt de redactie van Huis aan Huis Enschede een vraag aan een gemeenteraadslid. Vandaag Jurgen van Houdt (ChristenUnie).
Jacco: Er wordt weer gesproken over afstandscriteria van coffeeshops. Zo mag een coffeeshop niet te dicht bij een school staan. Zou het niet veel gemakkelijker zijn om aan dit gedoe een einde te maken door de coffeeshops te verbieden?

Jurgen: Dat zou wat de ChristenUnie betreft inderdaad de beste oplossing zijn. Niet de achterdeur moet worden gelegaliseerd, maar de voordeur moet dicht! Overigens staan wij daarin alleen in de raad. Er kan geen sprake zijn van het gedogen van drugshandel. Dit brengt grote gezondheids- en veiligheidsrisico’s met zich mee. Gedogen is geen oplossing, het creëert alleen maar nieuwe problemen. De overheid is het schild voor de zwakke en moet duidelijk stellen wat wel en wat niet mag. De ChristenUnie vindt het een kwalijke zaak en een verkeerd signaal wanneer die overheid de verkoop van verslavende en steeds sterker wordende middelen die lichaam en/of geest kapot maken, gedoogt.
Wij zijn dus voorstander van een uitsterfbeleid voor coffeeshops, dat erop gericht is het aantal terug te brengen tot 0. Zo lang dat niet het geval is, moet de gemeente zorgdragen voor een afstand van minimaal 250 meter tussen scholen (ook basisscholen!) en coffeeshops. Daarom heeft ons commissielid Wim Tekkelenburg hier onlangs weer aandacht voor gevraagd in de stadsdeelcommissie Noord gelet op de ontwikkelingen met het pand van Spitfire aan de Deurningerstraat. Vanwege de aanwezigheid van basisscholen binnen een straal van 250 meter mag daar geen coffeeshop komen vinden wij. Dit is mede van belang omdat je een trend ziet dat jongeren steeds jonger alcohol en drugs gaan gebruiken. De ChristenUnie is dan ook een groot voorstander van het investeren in preventie door politie, justitie, welzijnswerk en jeugdzorg. Het voortzetten van campagnes tegen drank- en drugsgebruik steunen wij van harte.

Archief > 2010 > mei