Afstandscriterium coffeeshops geldt ook voor basisscholen - TCTubantia 19-05-2010

woensdag 19 mei 2010 18:00

Het afstandscriterium van coffeeshops voor scholen ( binnen 250 meter) geldt ook voor vestigingen van het basisonderwijs. Namens burgemeester Peter den Oudsten ( portefeuillehouder openbare veiligheid) liet wethouder Hans van Agteren dit gisteravond weten aan de leden van de stadsdeelcommissie Noord.
Hij reageerde daarmee op vragen die commissielid Wim Tekkelenburg (ChristenUnie) had gesteld over nieuwe ontwikkelingen rondom het pand Spitfire op de hoek Deurningerstraat/ Horstlindelaan. Drie jaar geleden diende de eigenaar van Ketama (voormalige coffeeshop aan Oostveenweg) een aanvraag in voor de vestiging van een coffeeshop in het Spitfirepand. De coffeeshop in de wijk Velve-Lindenhof werd in 2007 gesloten nadat er een te grote voorraad softdrugs was aangetroffen. De aanvraag werd afgewezen, maar de exploitant van Ketama ging in hoger beroep. Volgens Van Agteren is er nog steeds geen onherroepelijke uitspraak in deze bezwaarprocedure. In afwachting daarvan wil de burgemeester niet vooruit lopen op mogelijke ontwikkelingen rondom het vroegere café aan de Deurningerstraat.
Tekkelenburg had het college gevraagd wat de mogelijkheden zijn voor de gemeente om de komst van een coffeeshop tegen te gaan als de rechter geen problemen heeft met het afgeven van een gebruikersvergunning. Ook wil hij weten of het college een actieve rol kan spelen bij het zoeken naar een andere invulling voor hergebruik van het bewuste pand.

Archief > 2010 > mei