ChristenUnie: trek vier ton uit voor Achilles - TCTubantia 18-05-2010

dinsdag 18 mei 2010 21:31

ENSCHEDE - Voor Jurgen van Houdt van de ChristenUnie is de oplossing voor Achilles eenvoudig: leg een kunstgrasveld aan. De aanlegkosten van circa vier ton kunnen worden betaald uit het geld dat Enschede over vorig jaar heeft overgehouden. Van dat overschot van 17,7 miljoen is weliswaar 7,1 miljoen nodig om de reserves aan te vullen en 5 miljoen voor al afgesproken knelpunten en uitgaven, maar dan blijft er nog zo’n 5,5 miljoen over.

Over dit geld kan de gemeenteraad een bestemming bepalen. Trek bij voorbaat vier ton uit voor Achilles en eventueel andere knelpunten buitensport, meent de twee leden tellende CU-fractie. In de raadsvergadering, maandagavond, bleef de steun van andere partijen beperkt tot een zeer sympathiek voorstel, maar verder wilden PvdA, CDA, BBE, SP en D66 niet gaan. Al noemde CDA-fractievoorzitter Patrick Welman een structurele oplossing voor Achilles wel heel belangrijk.

„Een oplossing voor Achilles is absoluut vereist”, aldus Welman. Het antwoord van wethouder Ed Wallinga in deze kwestie noemde hij onvoldoende. De CDA’er wil in de stadsdeelcommissie Noord een inhoudelijke discussie over de veldenproblematiek van Achilles. Het aangrenzende voetbalcomplex van Emos, eveneens in de hoek dr. Zamenhoflaan en Horstlindelaan, moet daarin worden betrokken. Welman krijgt daarbij steun van Wim van der Noordt (Enschede Solidair) die al een reeks vragen heeft voorbereid waarop hij in stadsdeelcommissie Noord een antwoord wenst. „Waarom hebben andere sportverenigingen wel een kunstgrasveld en komt kennelijk Achilles daar niet voor in aanmerking?”, is een van zijn vragen.

De stadsdeelcommissie vergadert dinsdagavond in het spelershome van FC Twente in de Grolsch Veste. Een ruime meerderheid in de raad wil sportwethouder Wallinga de kans geven bij de behandeling van de kadernota, eind juni, met een betere oplossing voor Achilles te komen dan de tijdelijke die hij onlangs heeft voorgesteld.

De christelijke vereniging Achilles (nu vijfhonderd leden) heeft in 2006 de KNVB gevraagd om een onderzoek naar haar velden. Sindsdien wordt aan de gemeente gevraagd om een oplossing van het veldentekort. Het probleem is zeer urgent geworden nu de huur van twee trainingsvelden aan de overzijde van de Horstlindelaan door de eigenaar per 1 juli 2010 is opgezegd.

Archief > 2010 > mei