ChristenUnie en D66 hebben een unieke positie - Trouw 28-04-10

woensdag 28 april 2010 21:12

Den Haag – De politiek is, vergeleken met de laatste campagne voor de Kamerverkiezingen in de herfst van 2006, meer gepolariseerd. Dat is af te leiden uit een inhoudelijke analyse van de verkiezingsprogramma’s door de makers van het Kieskompas. Kieskompas, een stemwijzer op internet gemaakt door een samenwerkingsverband van de Vrije Universiteit en Trouw, wordt vandaag actief, met het oog op de Kamerverkiezingen van 9 juni. De kiezer kan aan de hand van dertig stellingen bepalen hoe dicht hij bij een bepaalde partij of partijen staat.

Aan de hand van twee assen, een links/rechts-as (bepaald door economische onderwerpen) en een as progressief/conservatief (bepaald door niet-economische onderwerpen) brengt de geestelijk vader van Kieskompas, VU-politicoloog André Krouwel, een tweedimensionaal politiek krachtenveld in beeld. Vergeleken met 2006 is het centrum van dat krachtenveld minder druk bevolkt met partijen. Het CDA is naar rechts opgeschoven, net als de VVD. De PvdA is duidelijk naar links opgeschoven. Vooral de standpunten van deze drie grote partijen over de economie en de overheidsfinanciën zijn debet aan die verschuiving. Bij de as progressief/conservatief is een tegengestelde ontwikkeling te zien. Rond niet-economische onderwerpen zijn de standpunten van politieke partijen dichter naar elkaar toegeschoven.

Uit de grafiek blijkt verder dat de ChristenUnie en D66 in het Nederlandse krachtenveld unieke posities innemen. De ChristenUnie is de enige partij die zich bevindt in het links/conservatieve kwadrant. Voor D66 geldt hetzelfde in het rechts/progressieve kwadrant.

Archief > 2010 > april