Jacco vraagt, Jurgen antwoordt - Huis aan huis 11-05-2010

dinsdag 11 mei 2010 18:10

Elke werkdag stelt de redactie van Huis aan Huis Enschede een vraag aan een gemeenteraadslid. Vandaag Jurgen van Houdt (ChristenUnie). Jacco: Het eerste succesje in de nieuwe gemeenteraad was voor de ChristenUnie. Een voorstel voor een onderzoek naar de lage opkomst van de gemeenteraadsverkiezingen in Enschede werd omarmd. Wat verwacht dat je daar uitkomt en wat doe jezelf om meer mensen naar de stembus te krijgen?

Jurgen: Dat is een goede vraag, alhoewel ik als ik dat zou weten niet om dit onderzoek had gevraagd. Maar wij en met ons vervolgens de gehele raad, vonden het hoognodig om dit te onderzoeken. Op 3 maart 2010 was er sprake van een historisch lage opkomst in Enschede. Minder dan de helft van de kiesgerechtigde Enschedeërs maakte de gang naar de stembus! In de snelheid waarmee een nieuwe coalitie werd geformeerd heeft dit aspect te weinig aandacht gekregen. Vandaar dat wij hebben aangedrongen op een grondige evaluatie. Ook omdat er veel tijd en energie in een opkomstbevorderende campagne is gestoken.

Wij zien de uitkomsten van het onderzoek met belangstelling tegemoet. Om meer mensen naar de stembus te krijgen is het in elk geval belangrijk dat burgers vertrouwen hebben en houden in de politiek en zien dat dit mooie werk echt ergens over gaat. Mensen moeten weten wat je principes en idealen zijn en dat je die principes en beloften ook naleeft en nakomt. De uitslag van de verkiezingen was amper bekend of veel beloften gingen bij het oud vuil tijdens de onderhandelingen voor collegedeelname. Daar hebben niet alle partijen aan meegedaan en het hoort deels ook bij ons democratische stelsel, maar dat versterkt het vertrouwen in de politiek natuurlijk niet. Een stabiele en betrokken politiek kan dit vertrouwen herstellen, daar maak ik mij hard voor in de raad: duidelijk, eerlijk en echt zijn.

Archief > 2010 > mei