Onderzoek naar lage opkomst verkiezingen - TCTubantia 7-04-2010

woensdag 07 april 2010 12:57

Het eerste politieke succesje in de nieuwe raad werd gisteravond geboekt door de ChristenUnie. Nog geen uur na de installatie van het nieuwe college van B en W diende voorman Jurgen van Houdt een motie in om een onderzoek uit te laten voeren naar de oorzaak van de lage opkomst bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen.

Hij constateerde dat er op 3 maart 2010 sprake was van een historisch lage opkomst. Minder dan de helft van de kiesgerechtigde Enschedeërs maakte de gang naar de stembus. In de snelheid waarmee een nieuwe coalitie is geformeerd en een coalitieakkoord is gepresenteerd, heeft dit aspect volgens hem te weinig aandacht gekregen. „We missen een essentiële stap in dit proces”, betreurde Van Houdt. Vandaar dat zijn fractie aandringt op een grondige evaluatie. Wat is de oorzaak van deze lage opkomst en wat is het effect geweest van de opkomstbevorderende campagne? Eventueel zou daarbij gebruik kunnen worden gemaakt van het Enschede Panel, een onderzoekspanel op internet.

Hoewel het onderwerp gisteravond formeel niet op de agenda stond, steunden alle fracties het voorstel. Aan de raadsgriffie nu de taak om met concrete voorstellen te komen over hoe dit onderzoek er precies uit moet gaan zien.

Archief > 2010 > april