ChristenUnie: paspoort op zak niet langer verplicht - TC Tubantia 31-03-2010

woensdag 31 maart 2010 12:47

Voor jongeren onder de 16 jaar of voor ouderen boven de 70 moet de identificatieplicht zelfs helemaal worden afgeschaft. Dat is een van de voorstellen die de ChristenUnie vanmiddag doet in haar notitie 'Recht doen in tijd van onbehagen'. Volgens de partij draagt de identificatieplicht niet wezenlijk bij aan de opsporing van criminelen of andere wetsovertreders en is deze regel dus deels overbodig. De ChristenUnie vindt dat de burger nu te veel belast wordt met regels die de veiligheid niet vergroten terwijl die dat wel beloven. Daarnaast worden te weinig misdrijven opgelost en leren te weinig criminelen van hun straf. Op initiatief van Tweede Kamerlid Ed Anker beraadde de CU zich de afgelopen maanden samen met wetenschappers en de politie op een nieuw veiligheidsbeleid. De partij vindt het belangrijk dat het criminelen moeilijker wordt gemaakt om misdrijven te plegen. De CU pleit er daarom voor met criminaliteit verdiend geld of verdiende goederen sneller in beslag te nemen. Door boetes daarnaast inkomensafhankelijk te maken wordt iedere wetsovertreder naar verhouding even zwaar gestraft. Criminelen die kleine misdrijven begaan zouden binnen een week voor de rechter moeten staan. Gisteren maakte het partijbestuur van de CU ook de kandidatenlijst voor de Tweede Kamerverkiezingen bekend. De partij kiest voor ervaring aan de top. Na lijsttrekker André Rouvoet volgen de huidige Kamerleden Arie Slob (fractievoorzitter), Esmé Wiegman-van Meppelen Scheppink en Joël Voordewind. De eerste nieuwkomer staat op vijf: Carola Schouten. Ze is medewerker van de Kamerfractie. Daarna volgt als nieuwkomer Martine Vonk, die werkt bij een adviesbureau. De zittende parlementariërs Ed Anker, Cynthia Ortega-Martijn en Ernst Cramer staan op zeven, acht en negen.

Archief > 2010 > maart