Over houdbaarheid politieke principes - TCTubantia 12-03-10

vrijdag 12 maart 2010 15:54

Principes en consequent handelen zijn een schaars goed in de politieke arena. Een plek waar pragmatici en opportunisten doorgaans de bovenhand voeren. In de strijd om een plek op het pluche blijken verkiezingsbeloftes vaak een korte houdbaarheidsdatum te hebben. Des te opmerkelijker dat D66 is afgehaakt in de onderhandelingen voor het nieuw te vormen college van B en W. Na het enorme electorale succes leek de partij af te stevenen op een wethouderszetel. De kritische opstelling ten aanzien van de luchthaven leek weliswaar een zwaar bespreekpunt, maar absoluut geen breekpunt. En toch ging het mis.

D66-voorman Evert Westerbeek deed zijn best om zijn partij geloofwaardig te houden én een plek in het college veilig te stellen. Een opgave die niet als schier onmogelijk werd beschouwd. Onder grote druk van de PvdA die per se uitvoering wil geven aan ‘een democratisch genomen besluit’ en de hardliners in zijn achterban ( géén luchthaven) moest hij de handdoek in de ring gooien. Of het anders had gekund? Natuurlijk had D66 met hetzelfde voorbehoud als GroenLinks vier jaar geleden in het college kunnen stappen. In de wetenschap dat er nog zoveel hindernissen moeten worden genomen dat een doorstart van de luchthaven hoogst onzeker blijft. De kans is zeer wel aanwezig dat er over enkele jaren alsnog een dikke streep door de plannen gaat. Het probleem opgelost, maar zover wilde Westerbeek het niet laten komen. Hij hield zijn rug recht en liet de eer van een plek in het college aan de partij voorbij gaan.

Het leverde hem de felicitaties op van zijn collega Jurgen van Houdt ( ChristenUnie): „ Nu hebben we twee partijen in de raad met principes.” Een schrale troost. Waar de grote winnaar van de verkiezingen nu aan de zijlijn staat heeft de grote verliezer ( de PvdA) de coalitiepartners voor het uitkiezen. Dat het CDA graag wil terugkeren in het college is bekend. De vraag is nu hoe standvastig Burger-Belangen ( BBE) en de VVD zich tonen. Beide partijen zijn tegen de sloop van het viaduct bij de UT, terwijl BBE zich ook nog eens profileerde als een groot tegenstander van bebouwing van de Usseleres. Twee projecten die net als de doorstart van de luchthaven niet ter discussie staan bij de PvdA. In de categorie ‘democratisch genomen besluiten’. Gelet op de uitlatingen deze week lijkt het er niet op dat Jurgen van Houdt binnenkort ook de VVD en BBE mag feliciteren.

Archief > 2010 > maart