Tweede ronde collegeonderhandelingen: hoe bezuinigen?

woensdag 10 maart 2010 22:30

Om te komen tot de nodige forse bezuinigingen moeten keuzes worden gemaakt. Terecht wordt in de aan ons verstrekte informatie dan ook aangegeven dat er in de toekomst op een andere manier zal moeten worden gekeken naar de rol van de gemeentelijke overheid, omdat het niet meer mogelijk is om met kale bezuinigingsacties aan de noodzakelijke bedragen te komen.

Wij kunnen ons goed vinden in de zaken die hiertoe worden voorgesteld. Allereerst de systeeminnovaties. De komende periode zullen we samen met onze partners moeten kijken naar de aanpak van uitdagingen. De ChristenUnie heeft in haar verkiezingsprogramma aangegeven dat zij voorstander is van een dienstbare overheid. Dat betekent niet mensen plat knuffelen of betuttelen. Dat betekent wel zoveel mogelijk verantwoordelijkheden in de samenleving laten of daar terugleggen. En op zijn minst verantwoordelijkheden delen met partners in de samenleving. De gemeente ondersteunt, faciliteert en stelt grenzen waar nodig en is een bondgenoot van de samenleving.

Dat brengt ons bij het tweede punt: de relatie overheid-burger. Ook dat sluit schitterend aan op ons verkiezingsprogramma. Op pagina 7 leest u dat de ChristenUnie voorstander is van het actief betrekken van bewoners, bedrijven en instellingen, voorafgaand aan de besluitvorming en planontwikkeling. Daardoor voelt de burger zich meer bij de besluitvorming betrokken en mede verantwoordelijk. Ook dat past bij een dienstbare overheid. Die is er voor de burger en niet andersom.

Zowel systeeminnovatie als een verandering in de relatie overheid-burger zullen op termijn leiden tot besparingen in de personeelskosten van de gemeente, maar ook in de materiele uitgaven. Hoeveel dat oplevert blijft de vraag. Daarmee zijn we er dus nog niet. Ook op korte termijn zullen we wat in gang moeten zetten. Hierbij denkt de ChristenUnie specifiek aan:

• het verlagen van de kapitaallasten, door infrastructurele en stedelijke investeringen waar mogelijk te faseren
  • minder uitgaven op het gebied van reintegratie, maar ook op het gebied van kunstzinnige vorming, manifestaties en evenementen
  • vermindering van het ambtelijk apparaat en het aantal wethouders
  • actief aanvragen van beschikbare subsidies zowel europees als landelijk
  • clustering leerlingenvervoer met andere gemeenten
  • verlagen van de administratieve kosten voor bouwvergunningen, efficiëntieverbetering moet sowieso een voortdurend proces zijn om de lokale lastendruk te beperken
  • en tenslotte verlaging van de kosten voor inhuur externen.

Archief > 2010 > maart