CU aantrekkelijke partner - Commentaar TC Tubantia 09-03-10

dinsdag 09 maart 2010 08:19

De ChristenUnie staat er goed voor. Als enige coalitiepartij verloor de CU niet bij de gemeenteraadsverkiezingen en in de peilingen staat de partij van André Rouvoet steevast op een bescheiden winst.

Als eerste partij heeft de CU ook het concept-programma voor de verkiezingen van juni gepresenteerd. Een mix van lastenverzwaringen en bezuinigingen moet een antwoord geven op de belangrijkste economische vraagstukken van dit moment. De CU toont het christelijk-sociaal gezicht optima forma door de lasten bij de hoge inkomens te leggen in de vorm van een crisis- en hersteltaks, waaronder een aanpassing van de aftrek van hypotheekrente valt. Ook wil de ChristenUnie het 'scheefwonen', mensen met een hoog inkomen en een lage huur, aanpakken.

De CU kiest voor een linkse sociaal-economische koers. De partij neemt afstand van het CDA, waar het - zoals PvdA leider Wouter Bos het noemt - conservatieve en neoliberale smaldeel veel invloed heeft. En zeker van de SGP dat op het punt van integratie en de multi-culturele samenleving een harder standpunt inneemt dan de CU in het concept verkiezingsprogramma. Voor de CU is de pluriforme samenleving een gegeven en daar wil de partij ook naar handelen. Een moedig standpunt in een tijd waarin (religieuze) vrijheid onder druk staat. De CU trekt zijn eigen plan.

Op ethisch terrein doet de partij geen concessies en blijft het trouw aan zijn grondbeginselen. Maar waar die koers eerder een toenadering tot het seculiere D66 vrijwel zeker uitsloot, is dat nu niet meer het geval, zegt Gert Jan Segers van het wetenschappelijk instituut van de partij. Deze opstelling maakt de CU tot een aantrekkelijke partner in een eventuele centrum-linkse coalitie.

Archief > 2010 > maart