Kaders welzijnswerk aangescherpt

maandag 05 oktober 2009 21:21

De ChristenUnie heeft zich de afgelopen jaren hard gemaakt voor het vrijwilligerswerk in Enschede. Hierin stonden we niet alleen. Zowel het college als de partijen in de raad zijn overtuigd van de toegevoegde waarde die vrijwilligers leveren. Zij zijn de smeerolie die een groot deel van het welzijnswerk en de zorg draaiende houden. Bij de kaderstelling van het welzijnswerk verbaasde het ons dan ook dat juist ten aanzien van vrijwilligers geen duidelijke resultaatverwachting werd gedefinieerd. Er werd slechts een inspanningsverplichting gevraagd van Alifa in plaats van een duidelijke output.

Om dit te repareren heeft de ChristenUnie een amendement ingediend waarin duidelijk van Alifa gevraagd wordt om resultaten te leveren op het gebied van bemiddeling tussen instanties en organisaties die vrijwilligers willen leveren aan de ene kant en mensen die hulp kunnen gebruiken aan de andere kant. Ook willen wij van Alifa vragen om nu echt nieuwe groepen vrijwilligers aan te boren voor dit belangrijke werk, in plaats slechts te focussen op het ontwikkelen van nieuwe wervingsmethoden.

Het amendement werd raadsbreed ondersteund. De ChristenUnie is dan ook erg benieuwd hoe Alifa hier in de uitvoering invulling aan gaat geven.

Bernard Veldkamp

Archief > 2009 > oktober