Actief burgerschap: een steuntje in de rug - verslag werkbezoek Alífa

vrijdag 12 februari 2010 21:17

Op 12 februari zijn vertegenwoordigers van de Enschedese politieke partijen een ochtend op stap geweest met medewerkers van de welzijnsorganisatie Alifa. Namens de ChristenUnie was ondergetekende van de partij.

Het begon met een ontbijt samen met jonge moeders. Deze moeders ontmoeten elkaar wekelijks om ondersteuning bij de opvoeding te krijgen, te leren over gezond leven en gezonde voeding, dingen met elkaar te ondernemen en natuurlijk om ook gezellig met elkaar bij te praten. De deskundige begeleiding wordt erg gewaardeerd door de moeders. Ze hebben vaak veel vragen over het opvoeden en ze zijn blij dat blijkt dat ze er niet alleen voor staan.

Na de moeders stapten de politici in een bus om naar het volgende wijkcentrum te gaan. Hier maakten we kennis met een aantal loodsen. Voor mij een begrip in de scheepvaart maar wat doen deze in Enschede? Een loods is een vrijwilliger die drie maanden met iemand van allochtone afkomst optrekt om tot steun te zijn bij het integreren. Ze helpen bijvoorbeeld bij het leren van de Nederlandse taal, ze leggen uit hoe je instanties moet benaderen en ze signaleren ook of er nog andere problemen spelen. Deze vrijwilligers worden begeleid door een medewerkster van Alifa.

Na de loodsen kwamen de tienermoeders. Jaarlijks worden er heel wat tieners in Enschede moeder. De vader is vaak niet in beeld en deze meiden moeten dan veel alleen opknappen. Ook voor hen is het goed om andere tienermoeders te ontmoeten en een steuntje in de rug te krijgen bij het volgen van een opleiding, het zoeken van werk en/of een woning en het leren moeder zijn.

De lange ochtend werd afgesloten met een maaltijd in een ouderensoos. Deze ouderen komen wekelijks samen om samen te koken en te eten. Vrijwilligers die van oorsprong bijvoorbeeld uit Afghanistan of Irak komen, kunnen heerlijk exotische gerechten klaarmaken.

Het was een goede ervaring. Vaak vinden we allemaal wel wat van het welzijnswerk. Het is goed te zien dat heel veel mensen er baat bij hebben. Het is zelfs zo dat door dit ‘steuntje in de rug’ andere problemen voorkomen kunnen worden!

Gerda Dekker

Ps. Wat erg mooi was, dat de Alifa-medewerkers uit ervaring konden vertellen dat onze fractieleden zich in vergaderingen altijd zeer betrokken, scherp en deskundig uitlaten. Dit wordt zeer gewaardeerd. Bij deze het compliment overgebracht!

Archief > 2010 > februari